Ved utarbeiding av nasjonale retningslinjer stilles det krav om at all relevant kunnskap på området hentes frem, beskrives og vurderes på en systematisk og åpen måte. I dette handlingsprogrammet har man ikke funnet dette hensiktsmessig da det har vært mer naturlig til å referere til de ulike protokoller. Der finnes oppsummering og henvisninger til all sentral litteratur.
I disse retningslinjene har man derfor kun i noen grad benyttet seg av følgende graderingsmodell for å vise hvilket vitenskapelig grunnlag kunnskapen er basert på.
Studietype | Gradering av evidensnivå |
---|---|
Kunnskap som bygger på systematiske oversikter og meta-analyser av randomiserte kontrollerte studier. Kunnskap som bygger på minst én randomisert kontrollert studie | A |
Kunnskap som bygger på minst én godt utformet kontrollert studie uten randomisering Kunnskap som bygger på minst én annen godt utformet kvasi-eksperimentell studie uten randomisering | B |
Kunnskap som bygger på godt utformede ikke eksperimentelle beskrivende studier, som sammenlignende studier, korrelasjonsstudier og case studier | C |
Kunnskap som bygger på rapporter eller oppfatninger fra eksperter, komiteer og/eller klinisk ekspertise hos respekterte autoriteter | D |