- Hørselsutredning og oppfølging av barn er en tverrfaglig oppgave som involverer både audiograf, audiopedagog, audiofysiker/-ingeniør og øre-nese-halslege. Tilbudet krever også et tverrfaglig samarbeid med andre aktuelle instanser.
- Utredning og oppfølging skal skje ved en offentlig godkjent høresentral.
- Informasjon som gis bør være nøytral og tilstrekkelig til at familien kan ta selvstendige valg på vegne av barnet.
- De regionale helseforetakene har ansvar for at tilpasning og formidling av høreapparat skjer i samsvar med forsvarlige medisinskfaglige prosedyrer, og at fagpersonene har nødvendige kvalifikasjoner.
Hørselsutredning og oppfølging av barn i alderen 0-3 år skal utføres av kvalifisert personell
I følge gjeldende regelverk skal høresentralen:
- ha fast tilknyttet audiopedagog, audiofysiker/-ingeniør og det nødvendige antall audiografer og kontorpersonale
- ha ansvar for nødvendig undervisning, etterutdannelse og samarbeidsrutiner for dem som arbeider med rekvirering og levering av høreapparat m.m. i sitt geografiske område
- i samarbeid med øre-nese-halsavdeling, øvrige kliniske avdelinger og eventuelle tekniske hjelpemiddelsentraler, foreta undersøkelse og tilpasning av nødvendige tekniske hjelpemidler for barn, for personer med funksjonshemning i tillegg til hørselshemning, og personer henvist fra andre instanser
- Medisinsk utredning av små barn krever kvalifisert personell med kunnskap på spesialistnivå og erfaring med hørsel og hørselstap. Videre kreves det tid til å ivareta familiens behov, samt ferdigheter til å kunne gjøre en målrettet og relevant undersøkelse.
- Det kreves innsikt i barns utvikling, da mange av testene krever godt samarbeid og ikke minst tolking av barnets responser. En viktig del av arbeidet er å sikre det naturlige samspillet mellom barn og foreldre.
- Habilitering av barn med hørselstap krever audiologisk kunnskap, helhetlig forståelse av barnets utvikling og kunnskap om hvordan best ivareta barn, foreldre og familie.
- Det forutsettes at de som skal jobbe med oppfølging av barn med hørselstap kjenner til ulike tilbud som er aktuelle i habiliteringen for å kunne henvise til de rette instanser og slik bidra til et helhetlig tilbud.
- Kompetansen til de som yter tjenesten skal være forankret i grunnleggende utdanning og etterutdanning fra anerkjente utdanningsinstitusjoner. Samtidig er det viktig med relevante praktiske ferdigheter som er tilegnet i en strukturert prosess.
- Et minstekrav til alt personell som er involvert i utredning og oppfølging av små barn med hørselstap er jevnlig faglig oppdatering.
146. Folketrygdloven. Vedlegg 3 til § 10 b - Krav til kvalifikasjoner, regler for undersøkelse, krav til utstyr, lokaler mv. og om faglig medvirkning ved undersøkelse av hørselshemmede, avtrykk av øregang og tilpasning av høreapparat. https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/Vedlegg+3+til+%C2%A7+10+b+-+Krav+til+kvalifikasjoner,+regler+for+unders%C3%B8kelse,+krav+til+utstyr,+lokaler+mv.+og+om+faglig+medvirkning+ved+unders%C3%B8kelse+av+h%C3%B8rselshemmede,+avtrykk+av+%C3%B8regang+og+tilpasning+av+h%C3%B8reapparat.104085.cms.
147. The role of the doctor in the NHSP team. http://baap.org.uk/Resources/Documents,GuidelinesClinicalStandards.aspx.
148. NS-EN 15927:2010 Tjenester tilknyttet formidling av høreapparater.
Siste faglige endring: 24. mars 2017 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2016). Hørselsutredning og oppfølging av barn i alderen 0-3 år skal utføres av kvalifisert personell [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 24. mars 2017, lest 25. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/horsel-hos-sma-barn-0-3-ar/krav-til-personell-utstyr-og-lokaler-pa-horesentralene/horselsutredning-og-oppfolging-av-barn-i-alderen-0-3-ar-skal-utfores-av-kvalifisert-personell