Språktrening ved afasi og/eller taleapraksi etter hjerneslag bør være spesifikk, igangsettes i akuttfasen og være av tilstrekkelig mengde og hyppighet.
SIGN: B1a.
Språktrening
Taleapraksi forekommer oftest i forbindelse med afasi, og tiltak rettet mot disse vanskene blir oftest et ledd i den psykolingvistiske tilnærmingen til språk- og talevanskene.
Metaanalyser som inneholder informasjon om både randomiserte og ikke randomiserte studier tyder på at språkterapi kan ha en positiv effekt i alle stadier i rehabiliteringen [469] [313] (SIGN: B1a/2b). Effekten er imidlertid størst hvis terapien starter i akutt fase [313] (SIGN: B1a/2b). Klinisk erfaring tilsier også at språkterapi bør gis så tidlig som mulig.
I en analyse av 8 studier for å undersøke effekten av intensitet, var signifikant positiv effekt bare til stede i de 4 studiene som hadde språktrening mer enn 5 t per uke [469]. Den gjennomsnittlige mengde terapi i de positive studiene var 8,8 t per uke i 11,2 uker (total mengde terapi 98,4 t). De fire negative studiene ga i gjennomsnitt 2 t per uke i 22,9 uker (total mengde terapi 43.6 t) [469] (SIGN: B1b/2a). Oversikten inneholdt også ikke-randomiserte studier og studier av lav metodisk kvalitet så sikre konklusjoner kan ikke trekkes. Studiene indikerer imidlertid en sammenheng mellom intensitet, treningsmengde og effekt, og at språktrening over 5 t per uke bør tilstrebes.
Single case-studier indikerer også at tiltak for afasirammede kan gi bedring i kronisk fase, også hos de som har hatt afasi i mer enn et år [477]. Klinisk erfaring tyder på at mange afasirammede kan ha nytte av logopedi over lengre tid (i mange tilfeller flere år) for å oppnå optimal språkfunksjon og for å vedlikeholde funksjonsnivå, men vitenskapelig dokumentasjon mangler.
Studier har vist at noen kan ha nytte av computer-baserte treningsprogram i kronisk fase [476] (SIGN: 2a).
Det er noe evidens til støtte for kognitiv-lingvistisk terapi for personer med afasi [472] (SIGN: 1b) [463] (SIGN: 2a) [471] (SIGN: 2b) [478] (SIGN: 3). Dette innebærer språkterapi rettet mot spesifikke utfall i språkprosesseringen på bakgrunn av psykololingvistisk diagnostisering.
Studier har også vist at deltagelse i kommunikasjonsgruppe forbedrer kommunikasjonsevnen sammenlignet med deltagelse i annen gruppeaktivitet [473] (SIGN: 2b).
Få studier har undersøkt intervensjon direkte rettet mot taleapraktiske vansker, og metodologiske svakheter gjør det vanskelig å trekke sikre konklusjoner [481]. Single case-studier tyder på noe effekt av terapi som benytter teknikker for å fasilitere korrekt taleproduksjon [470];[474]; [480] (SIGN: 3).
456. Keith D Cicerone, Cynthia Dahlberg, James F Malec, Donna M Langenbahn, Thomas Felicetti, Sally Kneipp, Wendy Ellmo, Kathleen Kalmar, Joseph T Giacino, J Preston Harley. Evidence-based cognitive rehabilitation: updated review of the literature from 1998 through 2002. Archives of physical medicine and rehabilitation. 2005. 86. 1681-1692.
469. Sanjit K Bhogal, Robert Teasell, Mark Speechley. Intensity of aphasia therapy, impact on recovery. Stroke. 2003. 34. 987-993.
470. Arpita Bose, Paula A Square, Ralf Schlosser, Pascal van Lieshout. Effects of PROMPT therapy on speech motor function in a person with aphasia and apraxia of speech. Aphasiology. 2001. 15. 767-785.
471. SK Daniels, CB Stach, LM Maher. Evidence-based treatment outcomes in aphasia. Veterans Affairs Field Advisory Council. 2001.
472. Suzanne JC Doesborgh, Mieke WE van de Sandt-Koenderman, Diederik WJ Dippel, Frans van Harskamp, Peter J Koudstaal, Evy G Visch-Brink. Effects of semantic treatment on verbal communication and linguistic processing in aphasia after stroke. Stroke. 2004. 35. 141-146.
473. Roberta J Elman, Ellen Bernstein-Ellis. The efficacy of group communication treatment in adults with chronic aphasia. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 1999. 42. 411-419.
474. DB Freed, RC Marshall, KE Frazier. Long-term effectiveness of PROMPT treatment in a severely apractic-aphasic speaker. Aphasiology. 1997. 11. 365-372.
313. Randall R Robey. A meta-analysis of clinical outcomes in the treatment of aphasia. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 1998. 41. 172-187.
475. Aura Kagan, Sandra E Black, Judith Felson Duchan, Nina Simmons-Mackie, Paula Square. Training volunteers as conversation partners using supported conversation for adults with aphasia (SCA) a controlled trial. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2001. 44. 624-638.
476. Richard C Katz, Robert T Wertz. The efficacy of computer-provided reading treatment for chronic aphasic adults. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 1997. 40. 493-507.
477. Aviva Moss, Marjorie Nicholas. Language rehabilitation in chronic aphasia and time postonset. Stroke. 2006. 37. 3043-3051.
478. Julie Nettleton, Ruth Lesser. Therapy for naming difficulties in aphasia: Application of a cognitive neuropsychological model. Journal of Neurolinguistics. 1991. 6. 139-157.
479. Julie L Wambaugh, Patrick J Doyle. Treatment for acquired apraxia of speech: A review of efficacy reports. Clinical Aphasiology. 1994. 22. 231-243.
480. Julie L Wambaugh, Michelene M Kalinyak-Fliszar, Joan E West, Patrick J Doyle. Effects of treatment for sound errors in apraxia of speech and aphasia. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 1998. 41. 725-743.
481. Carolyn West, Anne Hesketh, Andy Vail, Audrey Bowen. Interventions for apraxia of speech following stroke. The Cochrane Library. 2005.
Siste faglige endring: 21. desember 2017 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2017). Språktrening [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 21. desember 2017, lest 16. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/hjerneslag/rehabilitering-etter-hjerneslag/syn-horsel-og-kommunikasjon/spraktrening