Hos slagrammede i kronisk fase med språkvansker (afasi) foreslås intensiv språktrening i en tidsbegrenset periode.
Intensiv språktrening i kronisk fase hos slagrammede med språkvansker
Intensiv språktrening i kronisk fase (>3 mnd) gjennomføres fortrinnsvis i gruppe, gjerne 2 til 4 pasienter per terapeut 5 timer eller mer per uke. Tiltaket kan også gjennomføres individuelt. Tiltaket kan organiseres slik at språktreningen kun utføres av logoped eller i samarbeid med andre under veiledning av logoped.
Den intensive språktreningen bør inneholde «pugging» (gjentatt muntlig produksjon av ord og fraser); dette først og fremst relatert til benevning av bilder, ev. gjenstander. Treningen kan også inkludere språktrening på aktivitets- og deltakelsesnivået.
Evidensgrunnlaget inkluderer studier med ulik intensitet (som regel en til flere timer daglig) og av ulik lengde (som regel 2 til 4 uker).
I de opprinnelige studiene er det brukt såkalte «constraints» (begrensninger), dvs. at pasienten under treningen ikke får lov å peke, bruke gester o.l. Evidensen er uklar på hvor vesentlig dette er, mens høy treningsintensitet synes å være en avgjørende faktor.
Dokumentasjonen viser en effekt av intensiv språktrening sammenlignet med lavintensiv språktrening. Forskningsoppsummeringen finner ingen forskjell i effekt når man sammenligner intensiv språktrening versus ingen språktrening. Kvaliteten på dokumentasjonen er vurdert til lav ved GRADE.
Anbefalingen tar utgangspunkt i en oppdatert kortversjon av Cochrane-oppsummeringen fra 2012 «Speech and language therapy for aphasia following stroke» som ble bestilt av Helsedirektoratet i desember 2015 («targeted update»). Dokumentasjonsgrunnlaget ble vurdert til lav kvalitet, og anbefalingen baserer seg derfor også i stor grad på arbeidsgruppens kliniske erfaring og kunnskap. Kort tid etter at arbeidsgruppa diskuterte anbefalingen ble det utgitt en fullrevidert Cochrane-oppsummering «Speech and language therapy for aphasia following stroke» (2016).
Anbefalingen er basert på «oppsummert forskning»/vurdering av kunnskapsgrunnlaget og arbeidsgruppens samlede erfaring og kunnskap.
Fordeler og ulemper
Fordeler: Intensiv språktrening kan gi en positiv effekt på språkfunksjon (språkforståelse, benevning og flytende tale) i dagliglivet.
Ulemper: Det er ingen negative utfall med tiltaket. Den fullreviderte Cochrane-oppsummeringen fra 2016 viser større frafall i gruppen med intensiv språktrening.
Fordelene med tiltaket vurderes å veie opp for ulempene.
Verdier og preferanser
Høyere frafall ved treningstilbud av høy intensitet sammenlignet med lavere intensitet indikerer at ikke alle pasienter ønsker denne treningsformen. Enkelte pasienter kan ha nytte av å oppleve mestring med sosiale aktiviteter som også kan gi språklig stimulering/trening. Tilbudet vil variere i kommuner og sykehus avhengig av ressurstilgangen (logopedkompetanse). Tilbudet vurderes akseptabelt for pasienter, pårørende og helsepersonell.
Ressurshensyn
Tiltaket vil kunne gjennomføres på sykehus eller i kommunene, først og fremst avhengig av tilgjengelighet på logopedressurser. Tiltaket kan også delvis gjennomføres av andre i samarbeid med og under veiledning av logoped. Gjennomførbarheten vil først og fremst variere avhengig av ressurstilgangen (logopedkompetanse).
Beskrivelse av inkluderte studier
Helsedirektoratet bestilte en oppdatert Cochrane Review («targeted update») av Brady et al. 2012, Speech and language therapy for aphasia following stroke (PDF).
Supplementary information Intensive SLT (PDF)
Oversikten inkluderte 9 studier og 399 deltagere med gjennomgått hjerneslag med afasi, i kronisk fase. Dokumentasjonsgrunnlaget viser at intensiv språktrening trolig bedrer språkfunksjon sammenlignet med språktrening av lav intensitet. Dokumentasjonsgrunnlaget er vurdert til moderat kvalitet. Når det gjelder intensiv språktrening sammenlignet med ingen språktrening, er det liten eller ingen effekt. Denne dokumentasjonen er vurdert til lav kvalitet, og det er liten tillit til resultatet.
Kunnskapselementer som klinisk erfaring og brukerkunnskap er også trukket inn i utarbeidelse av anbefalingen.
482. Marian C Brady, Helen Kelly, Jon Godwin, Pam Enderby. Speech and language therapy for aphasia following stroke. The Cochrane Library. 2012.
483. Marian C Brady, Helen Kelly, Jon Godwin, Pam Enderby, Pauline Campbell. Speech and language therapy for aphasia following stroke. The Cochrane Library. 2016.
Siste faglige endring: 21. desember 2017 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2017). Intensiv språktrening i kronisk fase hos slagrammede med språkvansker [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 21. desember 2017, lest 17. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/hjerneslag/rehabilitering-etter-hjerneslag/syn-horsel-og-kommunikasjon/intensiv-spraktrening-i-kronisk-fase-hos-slagrammede-med-sprakvansker