Oppfølgingssamtaler: Helsestasjon for ungdom bør tilby oppfølgende samtaler til ungdom ved behov
Sterk anbefaling vil gjelde for de aller fleste pasienter i de aller fleste situasjoner. Uttrykk som brukes er "bør" og "anbefaler". Hvis anbefalingen er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge den, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Helsestasjon for ungdom (HFU) bør tilby oppfølgende samtaler til ungdom når henvendelser og tidligere konsultasjoner gir grunnlag for det.
HFU bør være spesielt oppmerksomme på ungdom som har indikasjoner på utfordringer relatert til psykisk helse, seksuell helse, rus og voldsproblematikk, og bør tilby oppfølgende samtaler til disse ved behov.
HFU har mulighet til å oppdage begynnende skjevutvikling i møte og dialog med ungdom som tar kontakt. For at HFU skal kunne oppdage begynnende skjevutvikling, må tjenesten være et lett tilgjengelig lavterskeltilbud. Se anbefalingen Lavterskeltilbud.
Ansatte ved HFU bør være spesielt oppmerksomme på at det kan være flere årsaker til en henvendelse enn det som kommer frem ved første kontakt, se anbefalingen Bakenforliggende årsaker.
Helsepersonell bør være spesielt oppmerksomme på ungdom som har eller uttrykker utfordringer knyttet til:
kjønnsidentitet, seksualitet og samlivsproblematikk
somatiske symptomer
HFU bør vurdere om ungdom som har slike utfordringer bør tilbys oppfølgingssamtale.
Omfang og innhold i oppfølgingssamtaler
Oppfølgende samtaler og tiltak bør gjennomføres innenfor et kortvarig og rimelig omfang, med utgangspunkt i ungdommens behov.
Med utgangspunkt i ungdommens behov og ønsker bør samtalen ha et fokus på ungdommens egne ressurser og mestring.
Valide kartleggingsverktøy kan benyttes i oppfølgende samtaler forutsatt at tjenesten har kompetanse i bruk av dem.
HFU bør, ved behov og i samråd med ungdommen det gjelder:
Vurdere å involvere foreldre. Dette kan gjøres ved å spørre ungdommen om foreldrene vet at han/hun har det vanskelig, og eventuelt invitere foreldre til samtaler sammen med ungdommen.
Henvise til og eventuelt bistå ungdommen i å ta kontakt med aktuelle tjenester og tilbud.
HFU skal informere ungdommene om at de som hovedregel har samtykkekompetanse i helsespørsmål ved 16 år og at foreldreinvolvering etter dette skal være basert på samtykke fra ungdommen selv, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 4-3 første ledd bokstav b, jf. helsepersonelloven § 10 og pasient- og brukerrettighetsloven § 3-2. Er ungdommen mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når ungdommen av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 3-4. I slike tilfeller skal ungdommen anses å ha samtykkekompetanse selv, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 4-3 første ledd bokstav c.
Samarbeid med skolehelsetjenesten
HFU og skolehelsetjenesten bør ha et etablert samarbeid. Det kan være aktuelt å samarbeide om ungdommer som har:
Behov for oppfølging og tilrettelegging i skolehverdagen. Ungdom med psykiske lidelser, som angst og depresjon, har i særlig grad behov for forutsigbarhet og tilrettelegging av skolehverdagen.
Risiko for, eller som har droppet ut av skolen. HFU kan samarbeide med skolehelsetjenesten, som for eksempel kan ta kontakt med oppfølgingstjenesten.
Samarbeid med andre
Ungdommer som dropper ut av behandling i spesialisthelsetjenesten bør motiveres til å gjenoppta nødvendig behandling.
HFU bør i den forbindelse:
Snakke med ungdommen for å avklare situasjonen og eventuelt finne løsninger sammen for å gjenoppta nødvendig behandling
I samarbeid med og etter samtykke fra ungdommen kontakte behandlingsansvarlig for å finne tiltak som kan motivere ungdommen til å gjenoppta behandlingen.
I mange tilfeller henger fysiske og psykiske plager sammen. I slike tilfeller kan HFU samarbeide med fysioterapeut og/eller ergoterapeut for å gi ungdommene nødvendig oppfølging.
Innholdet i anbefalingen bygger på forskrift og konsensus i arbeidsgruppa.
Tilbudet til ungdom i helsestasjonstjenesten skal blant annet omfatte råd og veiledning i forhold til fysisk, psykisk og seksuell helse, jf. forskrift om helsestasjons- og skolehelsetjenesten § 5 bokstav k. Gjennom å tilby råd, veiledning og mulighet for oppfølgingssamtaler kan HFU bidra til å styrke den unges selvfølelse, mestring, egenomsorg, kunnskap, ansvar og sosiale ferdigheter.
Ved å oppdage utfordringer og plager tidlig, kan HFU forebygge og hindre utvikling av langvarige helsevansker eller lidelser og sikre at ungdom får nødvendig oppfølging (Sosial- og helsedirektoratet, 2007; Folkehelseinstituttet, 2022).
Tidlig innsats gjennom oppfølgende samtaler kan ha betydning for omfang av hjelpebehov og prognose, og bidra til at ungdom:
Får støtte til å mestre hverdagen bedre
Unngår forverring av eksisterende helseplager og vansker
Får hjelp til å sortere og vurdere hva som er normale utfordringer
Psykisk og fysisk helse har stor betydning for ungdommers skoleprestasjoner, velbefinnende og mulighetene for å fungere i sosiale sammenhenger (Gustafsson et al., 2010). HFU bør ha kunnskap om bakenforliggende faktorer som fremmer og hemmer helse for å forebygge en negativ helseutvikling hos den enkelte og i populasjonen som helhet.
Andre retningslinjer og veiledere understøtter at tiltak må iverksettes på flere nivå for å oppdage, støtte og følge opp barn og ungdom med psykiske plager og lidelser (NICE, 2019; NICE, 2022; NICE, 2013; Socialstyrelsen et al., 2016).
Folkehelseinstituttet
(21. februar 2022).Folkehelserapporten - Helsetilstanden i Norge.
[nettdokument].
Oslo:
Folkehelseinstituttet.Hentet 17. mars 2023fra https://www.fhi.no/nettpub/hin/
Gustafsson, J.,
Allodi Westling, M.,
Alin Åkerman, B.,
Eriksson, C.,
Eriksson, L.,
Fischbein, S.,
... Granlund, M.
(2010).School, learning and mental health: A systematic reviewStockholm:The Royal Swedish Academy of sciences, The Health Committee.Hentet fra https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:317965/FULLTEXT01.pdf
Helsedirektoratet (2019). Oppfølgingssamtaler: Helsestasjon for ungdom bør tilby oppfølgende samtaler til ungdom ved behov [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (lest 24. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/helsestasjon-for-ungdom/oppfolgingssamtaler-helsestasjon-for-ungdom-bor-tilby-oppfolgende-samtaler-til-ungdom-ved-behov