Fødestue bør følge fastsatte overflyttingskriterier til høyere omsorgsnivå for fødende og nyfødte
Sterk anbefaling vil gjelde for de aller fleste pasienter i de aller fleste situasjoner. Uttrykk som brukes er "bør" og "anbefaler". Hvis anbefalingen er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge den, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Indikasjoner for overflytting av den fødende
Under eller i forbindelse med fødsel:
langvarig vannavgang
avvikende leie/presentasjon av foster
langsom fremgang
misfarget fostervann
rikelig/unormal blødning
akutt sykdom hos mor
behov for økt fosterovervåkning
behov for stimulering av rier
behov for smertelindring med legemidler utover det som er avtalt med medisinsk ansvarlig i foretaket
Etter fødsel:
fastsittende placenta, med eller uten blødning
sfinkterruptur grad III og IV, dype vaginal-/perinealrifter, cervixruptur
unormal etterbyrdsblødning, atoni eller blødning fra rifter
Indikasjoner for overflytting av den nyfødte
mistenkt sykdom hos nyfødt
respirasjonsproblemer
misdannelser, skade eller fraktur
gulsott
Listene er ikke uttømmende, og ansvarlig jordmor bør gjøre en helhetlig individuell vurdering av fødselsforløpet og den nyfødte.
Overflyttingsriteriene er nasjonale anbefalinger. Fastsatte overflyttingskriterier avtales med den medisinsk faglig ansvarlige i helseforetaket, nedfelles skriftlig og revideres ved behov. Når det planlegges en fødsel ved fødestue, er fødselen vurdert som lavrisiko fra riene starter og frem til etter barnets fødsel.
Langvarig vannavgang gir økt risiko for infeksjon, og eventuelt tidspunkt for overflytting avtales med aktuelle fødeinstitusjon.
Fremgang i fødsel varierer og vurderes individuelt. Partogram er et nyttig verktøy for å vurdere fremgangen. Det er viktig at tiden det eventuelt tar for å overflytte den fødende til et høyere omsorgsnivå tas med i vurderingen når progresjon i fødsel vurderes.
Om det foreligger «Rikelig/unormal blødning» er en beslutning ansvarlig jordmor tar under fødselsforløpet. Det er vanskelig å fastsette en grense for blødningsmengde da det vil være avhengig av mange faktorer (årsak, kompetanse, avstand til sykehus, muligheter for kompetent bistand etc).
Den gravide har krav på informasjon før fødsel om at hun kan bli overflyttet til et høyere omsorgsnivå dersom komplikasjoner oppstår før/under eller etter fødsel.
Fødestue, fødeavdeling og kvinneklinikk representerer ulike nivåer av fødeinstitusjoner, jf. anbefaling om differensiering. Overflyttingskriterier for fødestuer ble utarbeidet på bakgrunn av forskning, klinisk erfaring og praksis, og første gang publisert i Helsedirektoratets veileder Et trygt fødetilbud (2010). Kriteriene er oppdatert etter dagens medisinske kunnskap og erfaringer.
Resultater fra en nasjonal studie tyder på at fødestuene fungerer tilfredsstillende. Forekomst og karakteristika ved fødestuefødsler, årsaker til overflytting samt resultater for mor og barn er undersøkt. (Øian et al., 2018).
Uventede hendelser og tilstander kan oppstå under og etter fødsel hos mor og/eller barn. Overflyttingskriteriene gjenspeiler forhold hos mor og/eller nyfødt som erfaringsmessig krever helsehjelp fra sykehus/fødeavdeling eller kvinneklinikk, og er basert på forsvarlighetsprinsippet for helsetjenesten.
Det følger av spesialisthelsetjenesteloven § 2-2 (lovdata.no) at helsetjenester som tilbys eller ytes i henhold til loven skal være forsvarlige. Som en del av forsvarlighetskravet, skal spesialisthelsetjenesten tilrettelegge sine tjenester slik at personell som utfører tjenestene, blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter, og slik at den enkelte pasient eller bruker gis et helhetlig og koordinert tjenestetilbud. Dette følger også av helsepersonelloven § 16 (lovdata.no).
Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (lovdata.no) har som formål å bidra til faglig forsvarlige helse- og omsorgstjenester, kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet, og at øvrige krav i helse- og omsorgslovgivningen etterleves. Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring § 7 c presiserer at en del av plikten til å gjennomføre virksomhetens aktiviteter innebærer å utvikle og iverksette nødvendige prosedyrer, instrukser, rutiner eller andre tiltak for å forebygge overtredelse av helse- og omsorgslovgivningen, inkludert brudd på krav til faglig forsvarlighet. Plikten til å planlegge virksomhetens aktiviteter innebærer blant annet en plikt til å ha oversikt over områder i virksomheten hvor det er risiko for svikt eller mangel på etterlevelse av myndighetskrav og oversikt over medarbeideres kompetanse og behov for opplæring, jf. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring § 6 c og f. Se mer i veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Helsedirektoratet
(2010).Et trygt fødetilbud: kvalitetskrav til fødselsomsorgen(IS-1877).Oslo:Helsedirektoratet.
Øian, P.,
Askeland, O. M.,
Engelund, I. E.,
Roland, B.,
& Ebbing, M.
(2018).Fødestuefødsler i Norge 2008–10 – en populasjonsbasert studie.Tidsskrift for den Norske Legeforening,138(10)
Helsedirektoratet (2024). Fødestue bør følge fastsatte overflyttingskriterier til høyere omsorgsnivå for fødende og nyfødte [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 04. mars 2024, lest 23. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/fodselsomsorgen/fodestue/fodestue-bor-folge-fastsatte-overflyttingskriterier-til-hoyere-omsorgsniva-for-fodende-og-nyfodte