- Alle nydiagnostiserte pasienter med diabetes har rett til god opplæring for eksempel gjennom et startkurs. Fastlegen skal informere pasienten og tilby henvisning til et slikt kurs på nærmeste sykehus.
- Spesialisthelsetjenesten har ansvar for å tilby opplæring i grupper. Opplæringen skjer som oftest i regi av Lærings- og mestringssentrene. Denne opplæringen kommer i tillegg til kontinuerlig individuell oppfølging i regi av det tverrfaglig kompetanseteamet (diabetesteam).
Opplæring i spesialisthelsetjenesten for nydiagnostiserte pasienter med diabetes
Spesialisthelsetjenesten er hovedansvarlig for opplæring av pasienter og pårørende, men primærhelsetjenesten er også en viktig arena for opplæring, særlig den individuelle.
Etablering av lærings- og mestringssentra (LMS) er en oppfølging av sykehusenes satsing på lærings- og informasjonsformidling. Sentrene skal være et supplement til den pasientopplæringen som må pågå kontinuerlig på sykehusene og i primærhelsetjenesten. Planlegging, gjennomføring og evaluering bør skje i et samarbeid mellom fagpersoner og brukere. Gode læringstilbud krever både fagkompetanse og brukerkompetanse (likemannsarbeid) - sistnevnte er særskilt viktig i møte med personer med innvandrerbakgrunn der tilpasning til både annet språk og kultur er viktig for best mulig opplæring og mestring.
I tillegg til den kontinuerlige veiledningen som skjer individuelt bør personer med diabetes tilbys opplæring i grupper. De fleste lærings- og mestringssentre og/eller sykehusenes diabetesteam har startkurs for diabetes type 1 og type 2. Henvisning fra lege er nødvendig. Lærings- og mestringssentre har egne hjemmesider og mange har informasjon om kurstilbudene på nettet. Det nasjonale LMS ved Aker Universitetssykehus har lenker til alle LMS (mestring.no).
I tillegg til startkusene er det behov for organisering av ytterligere opplæringstiltak med ulikt fokus og for ulike målgrupper. Her kan nevnes røykeavvenningskurs, vektreduksjonskurs, trimgrupper, grupper for personer med cøliaki eller andre tilleggslidelser, kurs for ungdom, foreldre osv. Opplæring i grupper bør være både problemorientert (teoretisk og praktisk opplæring) og emosjonsorientert (fokus på psykososiale aspekter knyttet til det å leve med diabetes) (Peyrot M, 2007). Se også kapittelet Kommunikasjon, mestring og motivasjon ved diabetes.
Mål og målgruppe avgjør hva som skal tillegges størst vekt. All opplæring må tilpasses alder, type diabetes og behandlingsform. Man må huske at evnen til å lære kan være påvirket i en fase der personen er preget av sjokk etter å ha fått en kronisk sykdom. Faren for feillæring er også stor og det er derfor viktig at man hele tiden sjekker at budskapet er forstått. Mengden kunnskap bør begrenses til det helt nødvendige i startfasen.
Den teoretiske opplæringen bør omfatte:
Hva er diabetes?
- ulike typer diabetes
- risikofaktorer for hjerte- og karsykdom
- senkomplikasjoner (nefropati, nevropati, retinopati)
Behandling
- mål for behandlingen
- behandlingsformer
- behandlingsregimer
Egenomsorg
- egenkontroll av blodglukose. Hva påvirker blodglukose? Hvor ofte og når bør blodglukose måles?
- hypoglykemi (pasienter som bruker sulfonylurea/insulin) eller frykt for dette
- mat og diabetes og sosiale utfordringer
- vektreduksjon ved overvekt
- alkohol
- fysisk aktivitet
- når man er syk: feber, kvalme, oppkast, diaré
- forholdsregler ved reise
- føtter
- tannhelse
- dersom pasienten røyker, motivering til røykeslutt
- planlegging av svangerskap
- prevensjon
- menstruasjon
- overgangsalder
- ereksjonsproblemer
- senkomplikasjoner – forebygging og behandling
Sosiale rettigheter og ytelser
- trygderettigheter
- rett til opplæring i håndtering av sykdommen
- skattefradragsregler
Diabetes og velferdsrettigheter (diabetes.no)
Diabetesforbundet - informasjon om brukerorganisasjonen (diabetes.no)
Insulinbrukere
- injeksjonsteknikk
- vurdering av sammenhengen mellom fysisk aktivitet, karbohydratinnhold i kosten og insulindosering, og sammenhengen mellom følelsesmessige reaksjoner/stress og insulinbehov.
- forebygging og behandling av akutte komplikasjoner (føling, hypoglykemier og eventuelt ketoacidose)
- hvordan håndtere insulindoseringsfeil (atferds- og følelsesmessig)
Spesielt for barn
- barn med kronisk sykdom
- diabetes i barnehage og skole
- opplæringspenger
- hjelpestønad
Den praktiske opplæringen omfatter:
- egenmåling av blodglukose (og eventuelt urintesting på ketoner)
- injeksjonsteknikk ved insulinbehandling (se kapittel "Medikamentell blodsukkersenkende behandling" - Insulinbehandling og egenmåling)
Undervisningens intensitet og omfang må tilpasses pasientens alder, modenhet og mottakelighet. Man må gi omsorg og diskutere de psykologiske aspekter ved å ha fått en kronisk sykdom.
Spesialisthelsetjenestens plikt til å drive opplæring av pasienter og pårørende er lovfestet i Lov om Spesialisthelsetjenesten, § 3-8; Sykehusenes oppgaver. Det vil i praksis si at alle pasienter med nyoppdaget diabetes har krav på grunnleggende opplæring om sykdommen, det vil si et Startkurs.
I tillegg til å være lovfestet, er det også veldokumentert at god og grunnleggende opplæring i egen sykdom (og særlig ved en kronisk, livslang sykdom) reduserer uheldige utfall som senkomplikasjoner, i tillegg til å bedre funksjon og styrke mestringsfølelsen (Rygg LØ, 2012)
31. Lov om Spesialisthelsetjenesten, § 3-8: Sykehusenes oppgaver.
34. Peyrot M, Rubin R: "Behavioral and psychosocial interventions in diabetes: a conceptual review." Diabetes Care. 2007 Oct;30(10):2433-40.
35. Rygg LØ et al. "Efficacy of ongoing group based diabetes selfmanagement education for patients with type 2 diabetes mellitus. A randomised controlled trial". Patient Educ Couns. 2012 Jan. 86. 1. 98-105.
Siste faglige endring: 14. september 2016 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2016). Opplæring i spesialisthelsetjenesten for nydiagnostiserte pasienter med diabetes [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 14. september 2016, lest 21. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/diabetes/oppfolging-utredning-og-organisering-av-diabetesomsorgen/opplaering-i-spesialisthelsetjenesten-for-nydiagnostiserte-pasienter-med-diabetes