Den barnevernsfaglige har ansvar for å sammenstille informasjon om barnets bakgrunnshistorie, kartlegge hjelpe- og omsorgsbehov og utforme anbefalinger for hvordan behovene kan ivaretas og følges opp.
Den barnevernsfaglige bør
- gjennomgå og sammenstille informasjonen om barnet og fremheve viktige opplysninger før kartleggingen
- tilpasse innhold i kartleggingen og fortløpende vurdere barnets behov i løpet av kartleggingsdagen
- tilpasse utformingen av anbefalte tiltak til barnets alder og modenhet
- ta hensyn til innsamlet informasjon om bakgrunnshistorie og kjente omsorgs- og hjelpebehov i kartleggingen og vurderingen av barnets hjelpebehov
- ha god oversikt over tiltak og tjenester i barnevernet og kommunale tjenester for barn, unge og familier
Kartleggingen bør tilpasses barnets alder og modenhet, og tidligere innsamlet informasjon benyttes så langt det er mulig, for å unngå å belaste barnet med unødig kartlegging.
Kartleggingen bør ha fokus på å identifisere barnets ressurser og være kultursensitiv.
Barn som kartlegges kan være i en krise. Forventninger til barns involvering og samarbeid må tilpasses det enkelte barnet og hvilke erfaringer barnet har med tidligere tiltak og hjelpere.
Ved behov for supplerende informasjon i etterkant av henvisningen, innhentes det via barnevernstjenesten.
Den barnevernsfaglige sikrer at barnet får god informasjon og mulighet for å medvirke innledningsvis og underveis i kartleggingen. Dette inkluderer blant annet at den barnevernsfaglige:
- forteller om dagen, hva som er planlagt og hva som er formålet med kartleggingsdagen
- orienterer barnet om at den barnevernsfaglige ikke har taushetsplikt overfor barnevernstjenesten og at all informasjon fra barnet nedtegnes og formidles i en rapport til barnevernstjenesten
- tydeliggjør at det ikke gis helsehjelp i tverrfaglig helsekartlegging, og at barnevernstjenesten har ansvar for å følge opp behovet for helsehjelp som kommer frem i rapporten
- holder barnet løpende informert om kartlegningen
- Sørger for at barnets ønsker og behov ivaretas når det gjelder tilrettelegging
- spør barnet om det er tema som barnet ønsker å ta opp og hva som er viktig for barnet
- sørger for at det tas hensyn til at barn er ulike. Noen kan oppleve forventninger fra en fremmed voksen som belastende, og vil prøve å gjøre det de tror den voksne forventer
- gir informasjon som er tilpasset barnets individuelle forutsetninger, som alder, språk, modenhet, erfaring og kultur- og språkbakgrunn.
- regelmessig spør barnet om det er behov for pauser
- tilrettelegger for at barnet kan ha med seg en tillitsperson, dersom barnet ønsker det.
- Avslutningsvis orienterer barnet om veien videre