Mange studier har vist lovende resultater med behandlingsprogrammer til barn og ungdom med atferdsforstyrrelser (Furlong M et al, 2013), men det er fortsatt usikkert hvor effektive disse programmene er ved samtidig ADHD. De mest brukte i Norge har vært Parent Management Training (PMT), Multisystemisk terapi (MST) og De Utrolige Årene (DuÅ), men også andre metoder brukes i Norge. (Se atferdssenteret.no og dua.uit.no).
Ved ADHD/Hyperkinetisk forstyrrelse og atferdsforstyrrelser hos førskolebarn og barn i tidlig skolealder anbefales det å prøve om foreldretreningsprogrammer har effekt.
Atferdsforstyrrelser i form av opposisjon, sinneutbrudd, protester, provokasjon, nærtagenhet, og misnøye er de tilleggsvansker som hyppigst forekommer sammen med ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse hos barn og ungdom. Tilleggsvansker som atferdsforstyrrelser medfører at tilstanden totalt sett er mer alvorlig og fører til større funksjonsvansker. Behandlingsprogrammer for å redusere atferdsvansker har ofte vært i bruk i behandling av ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse hos barn og ungdom. I hverdagen er det imidlertid nær sammenheng mellom de atferdskarakteristika som inngår i bekrivelser av ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse (hyperaktivitet, impulsivitet og konsentrasjonsproblemer) og de atferdskarakteristika som inngår i opposisjonell atferdsforstyrrelse (protester, sinneutbrudd, med mer). Ett eksempel er et barn som er impulsivt og har nedsatt evne til å vente og som i situasjoner som krever venting, reagerer med protester og sinneutbrudd. I mange studier av effekt av behandlingsprogrammer har det derfor ikke vært skilt mellom effekt på symptomer på ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse i forhold til effekt på opposisjonell atferdsforstyrrelse (Webster-Stratton CH et al, 2011).
Anbefalingen er ikke gradert.
I Norge er det prøvd ut et systematisk foreldreutdanningsprogram, Strategi, utviklet av Agnetha Hellström. Det retter seg spesielt til foreldre som har barn med ADHD/Hyperkinetiske forstyrrelse i alderen 4-12 år (Sinus, 2003). Blant temaene som tas opp der er:
- ADHD/Hyperkinetiske forstyrrelse i familien
- Hvordan hjelpe barnet til å fungere bedre i hverdagen
- Hvordan forebygge og håndtere konflikter
- Samfunnets støtteordninger
Det er dokumentert gjennom metaanalyser i Cochrane at foreldretreningsprogrammer er virksomme i å redusere atferdsproblemer hos barn i alderen 3 – 12 år og også bedre foreldres evne til å håndtere atferdsvanskene (Furlong M et al, 2013). Endringene ser også ut til å vare over tid (Amlund-Hagen K et al, 2011). Det er vist i Norge at MST gir reduksjon i atferdsproblemer (Ogden T et al, 2006). Norske studier av DuÅ har også vist gode effekter på barnets atferdsproblemer etter gjennomført behandling og ved 1 års oppfølging enten behandling ble gitt til foreldre alene eller til barn og foreldre samtidig (Larsson B et al, 2009).
Flere av disse metodene har vært brukt i familier der det er diagnostisert ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse hos et barn eller en ungdom. I hvor stor grad tilstedeværelse av ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse påvirker effekt av programmene varierer. En kontrollert norsk studie av programmet Parent Management Training – Oregon (PMTO) viste at det hadde best effekt hos yngre barn, men at ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse ikke virket inn på resultatene (Ogden T et al, 2006). En åpen studie i Norge av et program utviklet av Russell Barkley spesielt for atferdsvansker hos barn med ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse, viste tydelige reduksjoner både av symptomer på ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse og øvrige atferdsvansker (Meltzer ASH et al, 2006). Effekt av DuÅ er mindre hos barn med ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse, noe som er vurdert både av foreldre og lærere (Fossum S et al, 2009). For at programmet DuÅ skal være mer effektivt for barn med ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse, har Webster-Stratton og medarbeidere utviklet en bedre tilpasset intervensjon for foreldre og barn. De har også vist at programmet har signifikant og varig effekt på både ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse og atferdsvansker på kort sikt og etter 1 år (Webster-Stratton C et al, 2013). Det er ikke studier av MST spesifikt hos ungdom med ADHD / Hyperkinetisk forstyrrelse.
I de senere år har det vært gjort mange oversiktsanalyser av effekter av trening av foreldre til å håndtere symptomer på ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse og atferdsvansker bedre. En større oversikt av Sonuga-Barke og medarbeidere (Sonuga-Barke EJ et al, 2013) viser at det er stor variasjon i effekter av behandlingen, at gjennomsnittet for mange studier viser relativt begrensede effekter, og at effektene blir betydelig mindre hvis en bare inkluderer studier der forskerne som vurderte effektene var ukjent med hvem som hadde fått slik behandling.
Oppfølgingsstudier av barn og ungdom med ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse og atferdsvansker viser at en betydelig andel også har vansker med atferd i voksen alder (Aanonsen NO (red.), 2000). I voksen alder vil andre betegnelser ofte brukes knyttet til atferdsvansker og andre samtidige vansker så som rusmisbruk, kriminalitet og antisosial personlighetsforstyrrelse. Behandling av atferdsvansker i voksen alder vil som regel være knyttet til behandling av rusmisbruk, kriminalitet, personlighetsforstyrrelse og annet. På disse områdene vil det være egne retningslinjer.
Referanser
- Aanonsen N, red. ADHD. Diagnose, klinikk og behandling hos voksne. Gyldendal akademisk; 2000.
- Amlund-Hagen K, Ogden T, Bjørnebekk G. Treatment outcomes and mediators of Parent Management Training: A one-year follow-up of children with conduct problems. J Clin Child Adolesc Psychology 2011; 40(2):1-14.
- Fossum S, Morch WT, Handegard BH, Drugli MB, Larsson B. Parent training for young Norwegian children with ODD and CD problems: predictors and mediators of treatment outcome. Scand J Psychol 2009;50(2):173-81.
- Furlong M, McGilloway S, Bywater T, Hutchings J, Smith SM, Donnelly M. Cochrane review: behavioural and cognitive-behavioural group-based parenting programmes for early-onset conduct problems in children aged 3 to 12 years (Review). Evidence-based child health : a Cochrane review journal 2013;8(2):318-692.
- Larsson B, Fossum S, Clifford G, Drugli MB, Handegard BH, Morch WT. Treatment of oppositional defiant and conduct problems in young Norwegian children : results of a randomized controlled trial. Eur Child Adolesc Psychiatry 2009;18(1):42-52.
- Meltzer A, Steinbakk E. Et veiledningsprogram for foreldre til barn med ADHD. Tidsskr Nor Psykol 2006;43(2):105-12.
- Ogden T, Amlund-Hagen K. Multisystemic treatment of serious behaviour problems in youth: Sustainability of effectiveness two years after intake. Child Adolesc Ment Health 2006;3:142-149.
- Sinus AB. STRATEGI-programmetNacka. [oppdatert 2003; lest 8. oktober]. Tilgjengelig fra: https://sinus.se/strategi/
- Sonuga-Barke EJ, Brandeis D, Cortese S, Daley D, Ferrin M, Holtmann M, et al. Nonpharmacological interventions for ADHD: systematic review and meta-analyses of randomized controlled trials of dietary and psychological treatments. Am J Psychiatry 2013;170(3):275-89.
- Webster-Stratton CH, Reid MJ, Beauchaine T. Combining parent and child training for young children with ADHD. J Clin Child Adolesc Psychol 2011;40(2):191-203.
- Webster-Stratton C, Reid MJ, Beauchaine TP. One-year follow-up of combined parent and child intervention for young children with ADHD. J Clin Child Adolesc Psychol 2013;42(2):251-61.
Siste faglige endring: 13. juni 2018 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2016). Ved ADHD/Hyperkinetisk forstyrrelse og atferdsforstyrrelser hos førskolebarn og barn i tidlig skolealder anbefales det å prøve om foreldretreningsprogrammer har effekt. [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 13. juni 2018, lest 22. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/behandling-og-oppfolging-av-adhd-hyperkinetisk-forstyrrelse/foreldretreningsprogrammer-ved-adhd-hyperkinetisk-forstyrrelse/ved-adhdhyperkinetisk-forstyrrelse-og-atferdsforstyrrelser-hos-forskolebarn-og-barn-i-tidlig-skolealder-anbefales-det-a-prove-om-foreldretreningsprogrammer-har-effekt