Gjennom anskaffelsen, implementering og testing vil man få bedre underlag for kost-nytteanalysen. Denne vil så ligge til grunn for gevinstrealiseringsplanen, med konkrete og målbare gevinster.
Ofte medfører innføring av et KI-system en ny måte å jobbe på. Virksomheten bør følge opp at KI-systemet blir brukt som tiltenkt og at nytten ved nye arbeidsprosesser blir tatt ut.
- Et eksempel på en ny arbeidsprosess: Pasienter som får avdekket “ikke brudd” ved en KI-analyse i Vestre Viken, blir sendt hjem i stedet for å måtte sitte og vente på legevakten til en radiolog har tid til å se på bildene. Radiologene har derfor ingen samtale med pasientene hvor det ikke avdekkes brudd, slik som de tidligere har hatt.
I forvaltningsfasen gjøres det målinger og utarbeides statistikk og rapporter av blant annet kvalitet og effekter av KI-systemet. Dette sammenstilles for å vise fremdriften i gevinstrealiseringen. Dersom virksomheten ikke får realisert de planlagte gevinstene, så bør den analysere årsakene til det, identifisere mulige tiltak og realisere de tiltakene som vurderes som mest hensiktsmessige og effektive. Mye av arbeidet med gevinstrealisering er ikke annerledes for KI-systemer enn for andre systemer [162].
Virksomhetens erfaringer med å innføre KI-systemet kan være nyttig kunnskap for andre, også på tvers av landegrenser. Resultater fra innføringen og eventuell følgeforskning kan være nyttig for andre og bør publiseres og kommuniseres. Å dele kvantitative erfaringstall om gevinster kan være god informasjon til andre som skal gjøre kost/nytte-vurderinger av KI-systemer. En effektiv kommunikasjonsmåte for kvalitative gevinster kan være å publisere intervjuer med helsepersonell som bruker KI-systemet, eller erfaringer fra innbyggere, pasienter og/eller tjenestemottakere som har fått raskere eller bedre helsehjelp. Likeledes bør negative læringspunkter deles, for å unngå at andre gjør samme investering uten å få den positive endringen de ønsker. Virksomheter som innhenter for eksempel pasientrapporterte utfallsmål og pasientrapporterte erfaringer kan bidra med nyttig kunnskap [163].
Siden kvalitetssikring av systemer som benytter KI er et tema som flere virksomheter i helse- og omsorgssektoren kommer til å møte framover, er dette et område der erfaringsutveksling har stort potensiale til å styrke arbeidet.
[162] Direktoratet for forvaltning og økonomistyring har laget en generell Veileder til gevinstrealisering (dfo.no) som kan være nyttig.
[163] PROM; Patient-Reported Outcome Measure og PREM; Patient-Reported Experience Measure