Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Iverksette tekniske og organisatoriske tiltak

Virksomheten må iverksette passende tekniske og organisatoriske tiltak med utgangspunkt i tidligere vurderinger. Noen tiltak som kan være relevante for implementering av KI-systemer er:

  • Tekniske tilpasninger og integrasjoner: Eksisterende systemer må tilpasses det nye KI-systemet og nye arbeidsprosesser. Virksomheten kan vurdere å legge inn begrensninger i KI-systemet slik at det benyttes innenfor rammene det er utviklet og validert for [130]. Et eksempel kan være et KI-system som er utviklet og validert kun på voksne. Dersom en bruker av KI-systemet sender inn data for et barn, og alder inngår i inndataene, så kan KI-systemet gi tilbakemelding om at bruk av systemet på denne pasienten ikke er innenfor tiltenkt formål.
  • Opplæring: Før systemet tas i bruk, må virksomheten sikre at relevante brukergrupper får opplæring og forstår KI-systemets funksjoner, begrensninger og etiske aspekter. Brukere må vite hvilke melderutiner, til hvilken instans eller hvilke meldesystemer som gjelder dersom det under bruk blir oppdaget feil og avvik forbundet med KI-systemet, for å sikre at feil oppdages og rettes opp i. Det bør tas utgangspunkt i allerede eksisterende avvikshåndteringssystemer i virksomheten [131]. Dette bør ivareta KI-forordningens krav til menneskelig overblikk.

Siste faglige endring: 10. januar 2025