Rapporten oppsummerer status for Nasjonalt kvalitetsindikatorsystem (NKI), og beskriver årets fokusområder, leveranser og utvikling av kvalitetsindikatorsystemet.
Åpenhet om resultater for kvalitet i helsetjenesten er viktig for både pasienter, helsetjenesten og helsemyndighetene. Det er viktig at pasientene har informasjon om kvalitet i helsetjenesten og at helsetjenesten bruker dette i sitt forbedringsarbeid. Det nasjonale kvalitetsindikatorsystemet skal bidra til å sikre befolkningen likeverdig tilgang til helsetjenester av god kvalitet, og baserer seg på rammeverket til OECDs Health Care Quality and Outcomes programme (HCQO).
Kapittel 2 tar for seg status for nasjonalt kvalitetsindikatorsystem i 2021, herunder årets fokusområder, leveranser og publiseringer.
Kapittel 3 omhandler videreutvikling av kvalitetsindikatorsystemet, utvikling av nye kvalitetsindikatorer, og tekniske utviklingsprosjekter.
Kapittel 4 gir en beskrivelse av planer for 2022.