Multidisiplinær odontologi - erfaringer med utprøving av en videreutdanning for tannleger på spesialistnivå
Publisert: 18. mai 2022
Innhold
-
Forord
-
Sammendrag
-
Kapittel 1 Innledning
-
Kapittel 2 Hva er problemet?
-
Kapittel 2.1 MDO-pasienten - målgruppe for fagområdet MDO
-
Kapittel 2.2 Eksisterende finansielle ordninger for pasientene
-
Kapittel 2.3 Temporære tiltak
-
Kapittel 2.4 Eksisterende tiltak
-
Kapittel 2.5 Mulig fremtidig utvikling
-
Kapittel 2.6 Vurdering av årsak til problemene – svakheter ved eksisterende tiltak
-
-
Kapittel 3 Hva vil vi oppnå?
-
Kapittel 3.1 Hva er et tilfredsstillende tilbud?
-
Kapittel 3.2 Sosial ulikhet i tannhelse
-
Kapittel 3.3 Angstbehandling
-
Kapittel 3.4 Forebygging, behandlingsplanlegging og oppfølging
-
Kapittel 3.5 Samarbeid med andre helsetjenester
-
Kapittel 3.6 Allmenntannlegens kompetanse
-
Kapittel 3.7 MDO-kompetanse i sykehus
-
Kapittel 3.8 Antall MDO-tannleger
-
Kapittel 3.9 Helhetlig tenkning
-
-
Kapittel 4 Hvilke tiltak er relevante?
-
Kapittel 5 Hvilke prinsipielle spørsmål reiser tiltaket?
-
Kapittel 6 Hva er de positive og negative virkningene av tiltakene, hvor varige er de, og hvem blir berørt?
-
Kapittel 7 Hvilket tiltak anbefales, og hvorfor?
-
Kapittel 8 Hva er forutsetningene for en vellykket gjennomføring?
-
Kapittel 9 Bakgrunn for rapporten
-
Kapittel 10 Organisering av arbeidet med sluttrapporten
-
Referanser
-
Vedlegg
-
Kapittel 1 Vedlegg A - Oppdrag på kapittel 770 tannhelsetjenester i statsbudsjettet
-
Vedlegg B. Oppdragsbrev fra Helse- og omsorgsdepartementet
-
Vedlegg C. Styringsgruppe for prøveutdanningen i MDO ved UiT (2015-2021)
-
Vedlegg D. Intervjupersoner for rapporten
-
Vedlegg E. Data fra undersøkelse med MDO-tannleger
-
Vedlegg F. Undersøkelse med tannhelsepersonell som henviser til MDO-tannlege
-
Vedlegg G. Brukerundersøkelse
-
Vedlegg H. Undersøkelse med ledere i den offentlige tannhelsetjenesten 2019/2021
-
Vedlegg I. Stønad etter folketrygden via Helfo
-
Vedlegg J. Andre land med tilsvarende utdanningsløp
-
Vedlegg K. Avtalte årsverk for tannlegespesialiststillinger i tannhelsetjenesten
-
Vedlegg L. Uteksaminerte MDO-kandidater
-
Vedlegg M. Workshop med involverte i utdanningen
-
Vedlegg N. RETHOS og andre prosesser som påvirker grunnutdanningen
-
Vedlegg O. Forskrift om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger (spesialistforskriften) (2016), kapittel 6 §34.
-
Vedlegg P. Studieplan for MDO-utdanningen / klinisk odontologi - 180 studiepoeng/ECTS Det helsevitenskapelige fakultet institutt for klinisk odontologi UiT - Nov 2016
-