Beskrivelse av tiltak
Helsedirektoratet foreslår at det settes i gang et arbeid for å bidra til rekruttering og kompetanseheving for leger og sykepleiere i sosialpediatri. Den medisinske undersøkelsen bør utføres som en sosialpediatrisk undersøkelse. Legen bør være barnelege med tilleggskompetanse i sosialpediatri og sykepleier bør ha videreutdanning i barnesykepleie og tilleggskompetanse i sosialpediatri (Helsedirektoratet, 2019). Barneleger med sosialpediatrisk kompetanse er per i dag en begrenset ressurs i Norge, og det er derfor viktig med rekruttering og kompetanseheving. Helsedirektoratet minner om at det allerede i dag finnes noen nasjonale kurs i sosialpediatri.
Helsedirektoratet foreslår:
- At mulighetene for en formell kompetanseheving i sosialpediatri for leger og sykepleiere utredes, inkludert supervisjon og hospiteringsordninger
- tverrfaglig utdanning i sosialpediatri, etter modell for tverrfaglig utdanning i barnepalliasjon ved OsloMet, kan vurderes i tillegg
- vurdere å etablere regionale kompetansetjenester på feltet. Det er en regional kompetansetjeneste om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge i Helse Sør-Øst, organisert under sosialpediatrisk seksjon, BUK, OUS. Det bør vurderes å etablere tilsvarende ved de andre RHFene
- årlig nasjonal konferanse for helsepersonell i sosialpediatri
- videreutvikling av sosialpediatrisk fagnettverk.
Effekt av tiltak
- Bidrar til å sikre flere kvalifiserte og kompetente leger og sykepleiere i sosialpediatri
- bidrar til å sikre kunnskapsbasert praksis på feltet
- bedret pasientsikkerhet og kvalitet, inkludert barnets rettssikkerhet
- videreutvikle sosialpediatri som fagområde
- kompetanseutvikling bidrar til å redusere turnover.
Forutsetning
- helhetlig arbeid med kompetanseplan for leger og sykepleiere i sosialpediatri, med utgangspunkt i Faglige råd
- utarbeidelse en nasjonal kursplan i sosialpediatri. En aktør utpekes som ansvarlig
- RHFene sikrer tid og ressurser til at ansatte kan få bygget opp sin kompetanse