0-24 samarbeidet (2019a) Bedre informasjon og mer samordnede og koordinerte tjenester for barn og unge med nedsatt funksjonsevne og deres familie, foreløpig utkast knyttet til 0-24 samarbeidet
0-24 samarbeidet (2019b) Samarbeid til barns beste – Rapport fra regelverksgruppen i 0-24 samarbeidet
Anvik C. H. & Gustavsen A. (2012) Ikke slipp meg! Unge, psykiske helseproblemer, utdanning og arbeid, Nordlandsforskning rapport nr. 13:2012 Anvik C.H & Eide A.K. (2011) De trodde jeg var en skulker, men jeg var egentlig syk. Ungdom med psykiske helseplager med svak tilknytning til skole og arbeidsliv, NF-notat nr. 1001/2011, Nordlandsforskning
Backe-Hansen E., Smette I. & Vislie C. (2017) Kunnskapsoppsummering. Vold mot barn og systemsvikt, NOVA-rapport 4/17
Baklien B. (2009) Skole, barnehage, barneverntjeneste – bilder av "de andre" hindrer samarbeid, Norges barnevern, rapport 2009:4
Barneombudet (2017) Uten mål og mening. Elever med spesialundervisning i grunnskolen, fagrapport
Barns Beste (2019) Notat med behov, notat på bestilling av Helsedirektoratet
Berg B. & Kittelsaa A.M. (2012) Dobbelt sårbar – Funksjonshemmete barn og unge i asylmottak, NTNU Samfunnsforskning Berg B., I J. Tøssebro I.J. & Wendelborg C. (2014) Dobbelt sårbar – minoritetsfamilier med funksjonshemmede barn., Oppvekst med funksjonshemming. Familie, livsløp og overganger, Gyldendal Akademisk
Bergkvist T. & Kissow A.M. (2017) Ulikheter gir muligheter, Prosessrapport forprosjekt
Berven N. m fl. (2013) Individuell plan som virkemiddel for ledelse og samordning av tjenester i kommunene, uni Rokkansenteret- Rapport 2-2013
Brekke I. & Nadim M. (2016) Gendered effects of intensified care burdens: Employment and sickness absence in families with chronically sick or disabled children in Norway, Work, Employment and Society, vol. 31.
Brøndbo P.H. (2018) Samhandling uten «kasteballer», kronikk publisert på forebygging.no
Cameron D.L. & Tveit A.D. (2018) Profesjonsutøvelse i tverrfaglig samarbeid rundt et barn med spesielle behov i barnehagen, Tidsskriftet FoU i praksis, 7(1)
Demiri A. S. & Gundersen T. (2016) Tjenestetilbud til familier med barn med funksjonsnedsettelser, NOVA rapport 7:2016
Difi (2014) Mot alle odds. Veier til samordning i norsk forvaltning, Difi rapport 2014:7 ISSN 1890-6583
Direktoratet for e-helse (2019a) Bærum kommunes beskrivelse av Fokusområde 2 – Brukere med særlige behov, Arbeidsdokument beskrivelse av fokusområder i nasjonal løsning for kommunale helse og omsorgstjenester. "Én innbygger – Én journal", Arbeidsdokument, versjon 0.9
Direktoratet for e-helse (2019b) Brukerscenarier Direktoratet for e-helse EIEJ, foreløpig utkast
Direktoratet for e-helse (2018) En innbygger – en journal, behovsanalyse – Nasjonal løsning for kommunal helse- og omsorgstjeneste, Vedlegg A, rapportnummer IE-1029
EGGS design (2018) Samlet innsats - for barn og unge med nedsatt funksjonsevne og deres familier, utarbeidet for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
Elgen I. (2018) Klinikk på tvers - Innovasjon til beste for pasienten, Helse Bergen
Follesø R. (2010) Det magiske øyeblikket. Hvordan komme i kontakt med ungdom som sliter, veileder fra Barne, likestillings- og inkluderingsdepartementet
Follesø R. (2011) Gi viljen mulighet! Sluttrapport fra Ungdom i Svevet 2007-2010, UINrapport 12:2011, Universitet i Nordland
Früh A.E.L., Lidén H. & Gravdal L.K. (2017) Tillit til velferdstjenester? Innvandrerforeldre med barn med spesielle behovs møter med hjelpeapparatet, Tidsskrift for velferdsforskning, Årgang 20, nr. 3–2017
Früh E.A., Lidén H., Gardsjord R., Aden P. & Kvarme L.G. (2016) Innvandrerfamilier med barn med spesielle behov – mødres tilknytning til arbeidslivet, Søkelys på arbeidslivet 03/2016, 33
Grue L. & Rua M. (2010) Funksjonsnedsettelse, oppvekst og habilitering, NOVA rapport 19:2010
Grøvdal Y. (2013) Mellom frihet og beskyttelse?: Vold og seksuelle overgrep mot mennesker med psykisk utviklingshemming, en kunnskapsoversikt, Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, Rapport 2/2013
Gundersen T. & Seeberg M.L. (2018) Samordning av tjenester for barn, ungdom og unge voksne med nedsatt funksjonsevne – Kunnskapssammenstilling (2010-2017), NOVA rapport 4:2018
Hansen I.L.S. (2008) IKT og funksjonshemmede - Et potensial for arbeids- og samfunnsliv? Delstudie i prosjektet IKT og samfunnsutvikling, Fafo notat
Hansen I.L.S., Jensen R.S & Fløtten T. (2019) 0-24 samarbeidet Et kunnskapsgrunnlag, Fafo notater til 0-24 presentasjon
Hansen I.L.S., Jensen R.S, Strand A.H., Brodtkorb E. & Sverdrup S. (2018) Nordic 0 – 24 collaboration on improved services to vulnerable children and young people, first interim report Fafo, ISBN 978-82-324-0452-0
Haukeland J. (2018) Seksualitet - et neglisjert tema i veiledning til ryggmargskadde pasienter, bachelor oppgave, NTNU
Heggstad A. (2011) I møte med hjelpeapparatet. En kvalitativ studie om hvilke opplevelser forelde til barn med en autismespekterforstyrrelse vektlegger i møtet med hjelpeapparatet, Masteroppgave i spesialpedagogikk, NTNU
Helgesen M.K. (2015) Bedre Tverrfaglig Innsats (BTI) – 2. runde av en følgeevaluering, NIBR-rapport 2015:24
Helgesen M.K. (2018) Bedre Tverrfaglig Innsats (BTI) – Spørreundersøkelse til Helsedirektoratets samarbeidskommuner, NIBR-rapport 2018:16
Helse- og omsorgsdepartementet (2017) Mestre hele livet - Regjeringens strategi for god psykisk helse (2017–2022)
Helse- og omsorgsdepartementet (2019) Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen 2019–2023
Helsedirektoratet (2015) Veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator
Helsedirektoratet (2017) Pårørendeveileder – Veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten
Helsedirektoratet (2018) Ungdomshelse i en digital verden - DIGI-UNG Innsiktsarbeid (del 1), IS-2718
Helsedirektoratet (2019) Digitalt utenforskap i helsetjenesten, Notat
Helsetilsynet (2009) Utsatte barn og unge – behov for bedre samarbeid, Oppsummering av landsomfattende tilsyn i 2008 med kommunale helse-, sosial- og barneverntjenester til utsatte barn, rapport 5/2009
Helsetilsynet (2017) Det gjelder livet - Oppsummering av landsomfattende tilsyn i 2016 med kommunale helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming, rapport 4/2017
Jessen J. T. (2014) Kommunale avlastningstilbud: fra tradisjonelle tjenester til fleksible løsninger? NOVA-rapport 12:2014
Kermit P., Tharaldsteen A. M., Haugen G. M. D. & Wendelborg C. (2014) En av flokken - Inkludering og ungdom med sansetap – muligheter og begrensninger, NTNU Samfunnsforskning
Kissow A.M. & Klasson L (2018) Deltakelse for barn og unge med nedsatt funksjonsevne, med særlig fokus på deltakelse i fysisk aktivitet - En systematisert kunnskapsoversikt, Rapport 1:18
Kittelsaa A. & Tøssebro J. (2015) Vi sprenger grenser. Følgeevaluering av et pilotprosjekt, NTNU Samfunnsforskning
Krane mfl. (2017) Kunnskapssammenstilling om faktorer som påvirker samhandling mellom velferdssektorene om utsatte barn og unge, RKBU Nord 3
Kreftforeningen (2013) Rehabilitering og mestring blant kreftrammede
Kristiansen I.H. & Skårberg A. (2010) Utsatte Unge 17-23 År I Overgangsfaser. Sluttevaluering Av Utviklingsarbeidet, NOVA rapport
Kvamme I. & Jentoft N. (2011) Vi vil, vi vil – men får vi det til? En kartlegging av tiltak mot ungdomsproblemer i Knutepunkt Sørlandet, Prosjektrapport nr. 3:2011, Agderforskning
Legard S. (2013) De vanskelige overgangene. En kunnskapsoversikt over forskning, politikk og tiltak for å bedre unge funksjonshemmedes overgang til høyere utdanning og arbeid, AFI-rapport 2013:7, Arbeidsforskningsinstituttet.
Lo C., Olsen T. & Anvik C.H. (2016) Mellom linjene? En kunnskapsstatus om ungdom med sammensatte behov for offentlige velferdstjenester, arbeidsnotat nr. 1011/2016
Madsen E. K. (2011) Å bygge bro – Overgang fra videregående opplæring til arbeidsliv for elever med utviklingshemning. Masteroppgave i Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
Midtsundstad (2019) Når barna våre trenger hjelp, Fagbokforlaget
Møller G. (2016) Erfaringer med BTI i åtte nøkkelkommuner, Rapport KoRus Sør
NKBUF (2019) Kunnskapsoppsummering om utfordringer for sammenhengende og koordinerte tjenester for barn og unge og deres familier, rapport utført på bestilling av Helsedirektoratet
Nordahl mfl.(2018) Inkluderende fellesskap for barn og unge - Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging, ekspertgruppe nedsatt av kunnskapsministeren
Nordstrøm M., Paus B., Andersen L. & Kolset S.O. (2015) Dietary aspects related to health and obesity in Williams syndrome, Down syndrome, and PraderWilli syndrome, Food & Nutrition Research, 59:25487
NOU (2019) Tvangsbegrensningsloven — Forslag til felles regler om tvang og inngrep uten samtykke i helse- og omsorgstjenesten, 2019: 14
Nordvoll R. (2011) Jeg vil ikke stå utenfor – Arbeid og utdanning sett med brukernes øyne, AFI-notat 10/2011, Oslo, Arbeidsforskningsinstituttet
NyAnalyse AS (2016) Samfunnsgevinst ved redusert frafall og passivitet, rapport
Næss A. & Grue L. (2012) Habilitering som koordinerende tiltak. Erfaringer fra tre brukergrupper, NOVA rapport 4:2012
Ogden T. (2012) Familien og barneverntjenesten. Å vokse opp. Utarbeidet for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
Olsen S., Glosli S., Lind G.J., Kildal M., Hagberg M.F. (2014) Barn og unges rett til medbestemmelse og selvbestemmelse
Ose S., Mandal O.R. & Mordal S. (2014) Utfordringer med ungdomssatsingen i Sør-Trøndelag - Et system- og aktørperspektiv, SINTEF rapport nr. A26226
PROBA (2017) Hva må til for at barn og unge gjennomfører sin opplæring? – Erfaringer og innspill fra brukerorganisasjoner, utarbeidet for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, ISSN: 1891-8093
Prop. 71 L (2016–2017) Endringer i helselovgivningen (overføring av det offentlige tannhelsetjenesteansvaret, lovfesting av kompetansekrav m.m.), tilråding fra Helse- og omsorgsdepartementet 31. mars 2017
Rambøll (2011) Kartlegging av situasjonen til barn og unge med sansetap, utarbeidet for Helsedirektoratet
Reform – Ressurssenter for menn (2017) Ser vi gutta – Gutter og menn utsatt for seksuelle overgrep. Kunnskapsoversikt og 33 anbefalte tiltak
Remme A. (2017) Sex som funker – Unges erfaringer med seksualitet og funksjonsevne, Unge funksjonshemmede
Riksrevisjonen (2011) Riksrevisjonens undersøkelse av spesialundervisningen i grunnskolen. Bergen, dokument 3:7
Roseth M. D. (2013) Overgang barnehage – skole for et synshemmet barn, Masteroppgave, Universitetet i Oslo
Sajjad T.A. (2012) Innvandrere og barn av innvandrere med utviklingshemning og deres familier En kunnskapsoppsummering
Scheving, F. & Egeberg E. (2015) "Overgang og skolestart for barn med spesialpedagogiske behov.", Spesialpedagogikk, Årg. 80, nr. 4 4
Skrove G.K., Bachmann K., Bremnes H., Groven G. (2015) Trygg oppvekst – helhetlig organisering av tjenester for barn og unge, KS FoU‐prosjekt nr. 134033
Slettemeås D. (2014) IKT-bruk i befolkningen og barrierer for digital inkludering, oppdragsrapport nr. 2/2014, SIF
Solstad M., Strømsvik C. L. & Bliksvær T. (2015) Det handler om samhandling! Kartlegging av kompetanse og tilbud om aktivitet og deltakelse innen habilitering for barn og unge i kommuner og i spesialisthelsetjenesten. Arbeidsnotat 1008/2015, Nordlandsforskning
Storli A. (2010) IP – et verktøy for brukermedvirkning og samhandling?: Et systemperspektiv på bruk av individuelle planer for ungdom med behov for langtilsiktede og samvirkende tjenester – i overgang til voksenliv, Masteroppgave, NTNU Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap
Strand A. H., Bråthen M. & Grønningsæter A. B. (2015) NAV-kontorenes oppfølging av unge brukere, Fafo rapport 2015:41
Sveen S. & Tingvold L. (2015) «En har jo noen tanker om hvordan et ungt liv skal se ut, ikke sant?» En kvalitativ studie om unge brukere av hjemmetjenesten, Senter for omsorgsforskning, Rapportserie nr. 4:2015, Høgskolen i Gjøvik
Thuve S. K. (2012) Hva nå? – “… contribute to society” Hvilke tilbud får mennesker med utviklingshemning etter videregående skole? Masteroppgave i Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
Trondsen M.V & Knarvik U. (2019) Velferdsteknologi for barn og unge med funksjonsnedsettelse, Rapportnummer 06- 2017 og 05-2019
Tøssebro J. & Wendelborg C. (2014) Oppvekst med funksjonshemming - Familie livsløp og overganger, Gyldendal akademiske
Tøssebro. J. mfl. (2012) andre? Søsken til barn og unge med funksjons-nedsettelser, NTNU samfunnsforskning.
Ulfrstad L. M. (2011) Velferd og bolig. Om boligsosialt (sam-)arbeid, Kommuneforlaget
Wasvik T. M. (2014) Å bryte et mønster: med Downs syndrom i vanlig jobb. Hvilke faktorer har betydning for om mennesker med Downs syndrom kan delta i det ordinære arbeidslivet? Masteroppgave, Universitetet i Agder
Wendelborg C., Kittelsaa A. M. og Wik S. E. (2017) Overgang skole arbeidsliv for elever med utviklingshemming, NTNU Samfunnsforskning
Wendelborg C., Tøssebro J. (2009) Helsestatus til foreldre til barn med nedsatt funksjonsevne - En sammenstilling av data fra HUNT 2 og Forløpsdatabasen FD-Trygd, Forskningsrapport NTNU
Wik S.E. & Tøssebro J. (2013) Unge funksjonshemmede i møte med NAV: Ett år med arbeidsavklaring, NTNU Samfunnsforskning
Winsvold A. (2011) Evaluering av prosjektet Sammen for barn og unge – bedre samordning av tjenester til utsatte barn og unge, NOVA-rapport 18:2011