Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Russefeiring - faktaboks 9

"Holdt opp mot skolens målformuleringer kan det virke som om skolen har sviktet totalt. Russefeiringen lever sitt eget liv og virker helt utenfor kontroll. Formelt sett er russefeiringen en privatsak, men i praksis er og blir den mer og mer åpenbart også en skolesak", Lektorlaget

"Skolen har ansvaret for at opplæringsloven følges, og at alle elevene har rett til en skolehverdag som fremmer helse, trivsel og læring. Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I tillegg har de ansatte på skolen en plikt til å gripe inn dersom de ser mobbing, trakassering, vold og diskriminering, dette er regulert i opplæringsloven §9A. Dette viser at regelverket er på plass, men skolen i mange tilfeller gir russefeiringen amnesti. Skolene må bruke regelverket, og i samarbeid med elevene bruke 9A inn mot de ulike mulighetene og utfordringene i russefeiringen slik at feiringen blir gjennomført innenfor rammen som er i skolen. Dette arbeidet må begynne i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående. Den nye opplæringsloven inneholder et forsalg om en bestemmelse som lovfester en plikt til å arbeide med overgangen til videregående skole. Det systematiske arbeidet med russefeiringen må inn der!", Foreldreutvalget for grunnskolen

"Frem til nå har fokus i stor grad vært hvordan lokale krefter kan "redde" sine egne. Det har vært en gedigen ansvarsfraskrivelse fra den ene, nemlig kunnskapsministeren som har mandat til å beramme og tidfeste markeringer/feiringer", forelder

"I fravær av voksne, så har feiringen vokst seg enorm og ungdommen betaler prisen. De som har mulighet til å gjøre en endring og vedta et arbeid, viser uvilje til å bidra. De aksepterer at ungdom opplever vansker og utsettes for lovbrudd", deltaker

"Mange skoler tar avstand fra russefeiringen, og fraskriver seg ansvaret. Selv om russefeiringen foregår like mye på skolen/skoleområdet som utenfor. Om det går utover elevenes trivsel på skolen & skolehverdagen, ER det skolens problem", deltaker

"Skolen bidrar til å forsterke gruppepresset og følelsen av utenforskap ved å tillate russegrupperinger å eksponere seg i skoletiden, og gjennom å mer eller mindre legge til rette for russefeiringen gjennom skoleårets organisering for avgangselever (prøvefri i mai f eks), samarbeid med russestyrer o.l. Våre medlemmer (de fleste lektor i videregående skole) melder at russestyrene ikke nødvendigvis er så representative for avgangselevene ved skolen, mens de likevel mange steder får sette dagsorden i stor grad overfor skolens ledelse", Lektorlaget