I ny utprøving har seks samarbeidsprosjekter med kommuner, fastleger og lokale sykehus sett hvordan digital hjemmeoppfølging kan tas i bruk og bli integrert i de ordinære tjenestene. Utprøvingen bygger på en antakelse om at avstandsoppfølging kan føre til bedre oppfølging på en mer kostnadseffektiv måte. Utprøvingen bygger på kunnskap og erfaring fra første utprøving, og skal gi oss mer og utfyllende kunnskap på viktige områder. Det har også vært viktig å få med kommuner/prosjekt i ulike deler av landet og kommuner med ulik størrelse og utfordringer. Sluttrapport fra prosjektene ligger i vedlegg 1 a-f.
Oversikt over prosjekt og noen aktuelle data
Stad | Larvik | Ullensaker/Gjerdrum | Oslo | Bodø | Agder | Totalt | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Samarbeidende Helseforetak | Nordfjordeid sjukehus | Sykehuset i Vestfold | Ahus | Lovisenberg sykehus | Norlands- sykehuset | Sørlandet sykehus HF |
|
Antall pasienter inkludert | 19 | 80 | 76 | 327 | 86 | 147 | 735 |
Fastleger med pasienter i prosjektet | 5 | 28 | Ca. 40 | Ca. 150 | 41 | 44 | >250 |
Primærhelseteam | Eid Legekontor |
|
| Sagene LMS |
| Sørlandsparken og Sandens | 4 |
Målgruppe | Psykiske lidelser, kronisk sykdom (Covid-19) | Kols, hjerte-sykdommer, diabetes kreft, Covid-19 | Kols, hjertesvikt | Kols, hjertesvikt, diabetes, kreft, (Covid-19*) | Kols, kroniske sykdommer, kreft, Covid-19 | Kols, hjertesvikt, diabetes, psykisk sykdom, multisyke, Covid-19 |
|
Oppfølgingstjeneste | Legevakt | Helsehjelpen | I hjemme-sykepleien | Oppfølgings-senter i bydelene | Helsehjelpen, egen enhet i legevakten | TMS/i tjenesten/ i PHT |
|
*Oppfølging av covid-19 i Oslo har vært organisert via smittevernteam
Stad
Målgruppe
Brukere med psykiske lidelser, utfordringer med rus, samt kroniske lidelser som KOLS, diabetes og hjertesvikt.
Tildeling av tjenesten – kartlegging og vurdering
Søknader om å delta i prosjektet blir vurdert av sykepleiere i primærhelseteam. De kartleggerbehovet til brukerne, og fastlegen vurderer om den enkelte bruker er egnet for DHO. PHT-sykepleier gir opplæring og starter opp digital hjemmeoppfølging i en innkjøringsperiode. Etter dette utarbeider de egenbehandlingsplan sammen med pasient og fastlege, før videre oppfølging blir overført til Legevakten.
Organisering av oppfølgingstjenesten
Oppfølgingen av pasienter med DHO har vært lokalisert på interkommunal legevakt på sykehuset på Nordfjordeid. Innrapportere målinger og forespørsler fra brukerne ble fulgt opp av ansatte på legevakten og ØHD (øyeblikkelig hjelp døgnenhet). Til å begynne med var oppfølgingstjenesten tilgjengelig 24/7, men ble etter revurdering endret til å følge opp bruker hverdager på dagtid.
Teknisk løsning
DHO-løsningen er levert av Dignio, og inkluderer web-applikasjon for helsepersonell, pasientapp for hjemmemålinger og egenrapportering, samt ferdig-konfigurerte nettbrett.
Oversikt over aktører
Aktør | Rolle |
---|---|
Sykepleier i primærhelseteam (PHT) |
|
Oppfølgingstjenesten |
|
Hjemmetjenesten |
|
Fastlege |
|
Sykehus og Nordfjord psykiatrisenter |
|
Larvik
Målgruppe
Brukere med kroniske lidelser som KOLS, diabetes og hjertesvikt. Utvidet også tilbudet til brukere med Covid-19.
Tildeling av tjenesten – kartlegging og vurdering
Helsehjelpen mottar og behandler søknader om DHO fra kommunens tjenestekontor, og informerer fastlege. Vurderingsbesøk har vært gjennomført hjemme hos bruker.
Organisering av oppfølgingstjenesten
Digital hjemmeoppfølging har vært organisert til Helsehjelpen. Helsehjelpen er lokalisert på Helsehuset i kommunen, og har ansvar for drift, opplæring og vedlikehold av Velferdsteknologi i kommunen, i tillegg til DHO . Innrapporterte målinger og meldinger fra pasienter har vært fulgt opp av sykepleiere ansatt i Helsehjelpen. Ved avvikende målinger har sykepleier tatt kontakt med brukeren, og ved gjentakende avvik har også fastlege blitt kontaktet. Helsehjelpen har vært bemannet hverdager på dagtid. Avvikende målinger for enkeltbrukere som også mottar hjemmetjenester, har vært fulgt opp av Hjemmetjenesten på kveld/ helg.
Teknisk løsning
DHO-løsningen er levert av Dignio, og inkluderer web-applikasjon for helsepersonell, pasientapp for hjemmemålinger og egenrapportering, samt ferdig-konfigurerte nettbrett. Larvik har hatt et utviklingsprosjekt sammen med leverandør for å digitalisere egenbehandlingsplanen.
Oversikt over aktører
Aktør | Rolle |
---|---|
Helsehjelpen |
|
Fastlege |
|
Hjemmetjenesten |
|
Sykehus |
|
Ullensaker/Gjerdrum
Målgruppe
Brukere med KOLS og hjertesvikt. Utvidet til brukere med Covid-19 under pandemien.
Tildeling av tjenesten – kartlegging og vurdering
I prosjektperioden har det vært sykepleier i oppfølgingen som har mottatt og behandlet søknader om DHO. Oppfølgingstjenesten har utført hjemmebesøk hvor brukerens behov kartlegges. Fastlege har godkjent tilbudet.
Organisering av oppfølgingstjenesten
Oppfølgingstjenesten var lagt til kommunal hjemmesykepleie, hvor det har vært 3 sykepleiere som har hatt stillingsbrøk avsatt til DHO. Innrapporterte målinger og meldinger fra pasienten har vært fulgt opp av sykepleieren en dag i uken. Sykepleier går da igjennom siste ukers målinger og kontakter bruker ved avvikende verdier. Alle pasienter blir kontaktet hver sjette til åttende uke uavhengig av om de har hatt avvikende målinger i perioden eller ikke. Turnusen har vært lagt opp slik at det er to sykepleiere på vakt når tjenesten er tilgjengelig.
Teknisk løsning
Prosjektet har hatt en FoU-avtale med Siemens Healthineers som inkluderte applikasjoner for helsepersonell og pasient og utstyrslogistikk for nettbrett og måleutstyr. Prosjektet hadde også har en utviklingsavtale sammen med leverandør og prosjektet i Agder om digitalisering av egenbehandlingsplan.
Oversikt over aktører
Aktør | Rolle |
---|---|
Sykepleier i oppfølgingstjenesten |
|
Fastlege |
|
Sykehus |
|
Prosjektet har i 2021 utvidet samarbeidet med Ahus om utprøving av forsterket utskriving, hvor pasienter følges opp digitalt av sykehuset i en periode etter utskriving, før ansvaret overføres til kommunen.
Oslo
Det er totalt fire bydeler i Oslo som har deltatt i utprøving av DHO. Dette er bydel Sagene, Grünerløkka, Gamle Oslo og St. Hanshaugen.
Målgruppe
Oslo har tilbudt DHO til brukere med KOLS, diabetes, hjertesvikt, hypertensjon, kreft og ernæringsproblematikk.
Tildeling av tjenesten – kartlegging og vurdering
Sykepleier i oppfølgingstjenesten har ansvar for kartlegging av behov og tildeling av tjeneste i forbindelse med digital hjemmeoppfølging
Organisering av oppfølgingstjenesten
DHO har vært organisert gjennom egne Oppfølgingssentre i de enkelte bydelene som har deltatt i prosjektet. Oppfølgingssenteret er lokalisert i nærheten av eller sammen med hjemmesykepleien, og er bemannet på dagtid alle hverdager.
Det er sykepleiere ansatt ved Oppfølgingssenteret som følger med på innrapporterte målinger og meldinger fra brukere. Pasienter med røde varsel (avvikende målinger) blir kontaktet av sykepleier. I tillegg gjennomfører de planlagt oppfølging av brukerne. Avhengig av brukerens behov gjennomføres dette alt fra flere ganger i uken opp mot en gang pr mnd., med noe variasjon mellom bydelene
Teknisk løsning
DHO-løsningen er levert av Dignio, og inkluderer web-applikasjon for helsepersonell, pasientapp for hjemmemåling og egenrapportering, samt ferdig-konfigurerte nettbrett.
Oversikt over aktører
Aktør | Rolle |
---|---|
Sykepleier i oppfølgingstjenesten |
|
Fastlege |
|
Sykehus (LDS) |
|
Bodø
Målgruppe
Bodø ønsket å tilby DHO til brukere med kroniske lidelser som KOLS, diabetes og hjertesvikt med medium til høy risiko for forverring eller sykehusinnleggelser. I tillegg har de fulgt opp pasienter knyttet til psykisk helse og kreft. Bodø utvidet også tilbudet til å gjelde Covid-19 pasienter da pandemien blusset opp.
Tildeling av tjenesten – kartlegging og vurdering
I prosjektperioden har det vært Helsehjelpa som har mottatt og behandlet søknader om DHO. De kartlegger brukerens behov, og drar på hjemmebesøk ved behov. Fastlege vurderer enkelte brukers egnethet for tjenesten, og godkjenner tilbudet
Organisering av oppfølgingstjenesten
Oppfølgingstjenesten er lagt til legevakten, organisert i en enhet som heter Helsehjelpa. Helsehjelpa er tilgjengelig på dagtid hverdager. Innrapporterte målinger og henvendelser fra brukere følges opp av ansatte sykepleiere i Helsehjelpa daglig. Brukere med avvikende målinger blir oppringt av sykepleier.
Prosjektet har også frikjøpt tid for KOLS-sykepleier ved Nordlandssykehuset, som bidrar i DHO.
Teknisk løsning
DHO-løsningen har vært levert av Tellu og består av pasient-appen «Dialogg», medisinske sensorer, og en webapplikasjon for helsearbeidere.
Oversikt over aktører
Aktør | Rolle |
---|---|
Helsehjelpa |
|
Fastlege |
|
Sykehus |
|
Agder
DHO i Agder har vært et interkommunalt samarbeid, hvor Kristiansand kommune har vært prosjekteier, men både Arendal, Farsund og Grimstad var søkerkommuner sammen med Sørlandet sykehus. Prosjektet har fulgt opp brukere fra totalt 20 Agder-kommuner.
Målgruppe
Brukere med KOLS, hjertesvikt, diabetes, psykiske helseutfordringer eller en kombinasjon av flere av disse (multimorbiditet). Tilbudet om DHO ble også utvidet til brukere med Covid-19.
Tildeling av tjenesten – kartlegging og vurdering
I prosjektperioden var det prosjektmedarbeidere som inkluderte pasienter og de fleste ble foreslått av fastlegene. Etter endt inklusjon var det forvaltning som tildelte tjenesten og fastlegen ble konsultert ved behov. Kartlegging av behov ble gjennomført enten ved utskrivelse fra sykehus eller ved henvendelse til forvaltning i kommunene. I de tilfeller TMS skulle følge opp pasienten, ble de koblet på for vurdering av oppfølgingsbehov. Videre vurdering av oppfølgingsbehov og evaluering vurderes av oppfølger ute i tjenesten, fra TMS eller fra oppfølger på sykehus
Organisering av oppfølgingstjenesten
DHO Agder var opprinnelig organisert med tre telemedisinske sentraler (TMS) lokalisert i Farsund (organisert i hjemmetjenesten), Arendal og Kristiansand (de to siste var organisert under kommunal øyeblikkelig hjelp (KØH)). For en mer bærekraftig organisering ble det redusert til en Regional TMS lokalisert i Arendal under KØH. I Farsund er det tjenesten selv som følger opp pasientene både fra hjemmetjenesten og oppfølgingstjenesten (psykisk helse). Flere andre kommuner har ved slutten av 2021 valgt å ta i bruk DHO ute i egen tjeneste. Totalt 20 kommuner har hatt avtale om DHO.
Ansatte ved TMS sjekker innrapporterte målinger og meldinger fra brukere på hverdager fra 8-15. Pasienter med avvikende målinger blir oppringt av sykepleier og tiltak iht. rutiner og EBP blir iverksatt. De pasientene som ikke har EBP kontaktes dersom det er behov for å sette i gang tiltak etter avvikende målinger.
I tillegg har det vært DHO via fastlegekontor som deltar i Helsedirektoratets pilotprosjekt med primærhelseteam. PHT-sykepleier har da fulgt opp pasienters målinger.
Teknisk løsning
Prosjektet har hatt en avtale med Siemens Healthineers som inkluderte applikasjoner for helsepersonell og pasient og utstyrslogistikk for nettbrett og måleutstyr. Gjennom prosjektperioden utviklet leverandør sammen med prosjektene en egen app slik at pasientene kunne bruke egne mobile enheter for oppfølging Prosjektet hadde også har en utviklingsavtale sammen med leverandør og prosjektet i Ullensaker/Gjerdrum om digitalisering av egenbehandlingsplan.
Oversikt over aktører
Aktør | Rolle |
---|---|
Sykepleier i oppfølgingstjenesten |
|
Fastlege |
|
Sykehus |
|