​Det viser undersøkelser Respons Analyse har gjort for Helsedirektoratet blant befolkningen i alderen 16–60 år. Helsedirektoratet kjørte i mai en kampanje for å informere om bakgrunnen for innføringen av standardiserte røykpakker og snusbokser. Før kampanjen var det drøyt 50 prosent som støttet tiltaket, mens støtten økte til nær 60 prosent etter kampanjen.

– Vi tror at økningen i støtte henger sammen med at folk har fått bedre kunnskap om hvorfor standardiserte tobakkspakninger innføres, sier divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Linda Granlund.

Pakken som reklamekanal

– Tobakkspakkenes utseende er en viktig faktor for å tiltrekke seg nye brukergrupper, spesielt unge. Standardiserte pakninger uten produsentenes logo og farger innføres for å forebygge at barn og unge fristes til å begynne med tobakk, legger Granlund til.

Undersøkelsene viser at folks kunnskap om hovedformålet, å hindre rekruttering av unge, økte signifikant fra 17 til 35 prosent i løpet av kampanjeperioden. Blant dem som husker å ha sett kampanjefilmen, kjente 59 prosent til hovedformålet med tiltaket.

Nesten hver tredje person er enig i at snusboksenes farge, utforming og design kan friste unge til å begynne å bruke snus.

Fakta om standardiserte tobakkspakninger

  • Norge er det fjerde landet i verden som innfører standardiserte røykpakker, og det første landet i verden som innfører standardiserte snusbokser. Australia var først ute med standardiserte røykpakker, som de har hatt siden 2012. Storbritannia og Frankrike innførte standardisering i fjor.
  • Forskning viser at standardisert innpakning øker effekten av de obligatoriske helseadvarslene på pakningene. Samtidig reduseres risikoen for at pakningens design i seg selv gir et inntrykk av liten helserisiko.
  • Den fulle effekten av standardisert innpakning vil først kunne fastlås etter lang tid, men resultatene i Australia er lovende. Det anslås at 25 prosent av nedgangen i røyking i Australia er en direkte effekt av tiltaket.

Les mer om standardiserte tobakkspakninger