Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Ny guide for ivaretakelse etter uønskede hendelser i helse- og omsorgstjenesten

Hender som er formet som et hjerte

Ny guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere etter uønskede hendelser. Foto: Utsnitt fra guiden / Mostphotos.

Først publisert: 13.08.2024 Siste faglige endring: 13.08.2024

Helsedirektoratet lanserte "Guide for hvordan ivareta både pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere etter uønskede hendelser" på Arendalsuka.

Artikkelen er 139 dager gammel, informasjonen kan være utdatert.

Guiden finner du her: 



Tall samlet inn av Helsedirektoratet viser at 12-13% av somatiske opphold på sykehus medfører en pasientskade. Det finnes ikke tilsvarende tall og statistikk fra psykisk helsevern og kommunal helse og omsorgstjeneste.

Pasienter, brukere og pårørende savner informasjon, ivaretakelse og involvering etter slike hendelser. Det er også viktig for dem at tjenesten lærer av disse. Fagfolk blir også dypt berørt, og har behov for ivaretakelse. 

– Hensikten med guiden er å bidra til bedre ivaretakelse og en mer åpen og lærende kultur gjennom refleksjon, diskusjon og handling. Systematisk implementering vil være avgjørende for å få til endring og forbedring av praksis med ivaretakelse etter uønskede hendelser.

– Ledere på alle nivå, helsepersonell og pasienter og brukere bør samarbeide for å få trygge og sikre tjenester preget av åpenhet og ivaretakelse, sier avdelingsdirektør Kari Annette Os i Helsedirektoratet.

Hva, hvorfor og hvordan 

– Guiden gir en samlet og faglig oppdatert oversikt over de viktigste temaene å ta hensyn til. Den gir også eksempler på praktiske virkemidler og måter å gå frem på.
Målet er økt oppmerksomhet og kompetanse på et problemområde som berører mange mennesker, sier Joy Buikema Fjærtoft. Hun er seniorrådgiver i Helsedirektoratet og prosjektleder for arbeidet med guiden.

Guiden er relevant for: 

  • ledere på alle nivåer i både spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten 

  • støttefunksjoner som arbeider med fagutvikling, kvalitet, pasientsikkerhet, HR, samt bedriftshelsetjenesten og vernetjenesten 

  • helsepersonell og andre medarbeidere 

  • studenter og elever i helse- og sosialutdanningene 

  • pasienter, brukere, og pårørende 

Abonner på nytt eller oppdatert innhold