​Nå skal ferdigpakkede matvarer merkes med salt i næringsdeklarasjonen. Saltet angis per 100 gram matvare.

– Bedre merking av salt gjør det enklere for forbrukeren å sammenligne saltinnholdet i ulike produkter og ta gode valg. Matvarer og retter som ser like ut, kan variere mye i saltinnhold, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet.

Det skjulte saltet

Mesteparten av saltet vi får i oss er allerede tilsatt maten vi kjøper i butikken eller får servert. Industribearbeidede matvarer bidrar med 70–80 prosent av saltet i kostholdet vårt. Salt som vi bruker i matlaging og på maten bidrar med 10–15 prosent.

Saltinnholdet i matvarene og hvor mye og hvor ofte vi spiser de forskjellige varene har betydning for totalt saltinntak. Kjøttprodukter og brød- og kornvarer er de største kildene til salt i kostholdet. Andre saltkilder er blant annet sauser og krydderblandinger, fiskeprodukter, ost, smør og margarin. Brød- og kornvarer inneholder ikke så mye salt per 100 gram, men siden vi spiser mye av det, er det en av de store saltkildene. Spiser du mye brød, kan det altså være lurt å velge en variant med mindre salt.

Et annet enkelt grep er å se etter Nøkkelhullet. Matvarer med Nøkkelhullet har mindre salt enn tilsvarende produkter.

– Vi vet at mange er helsebevisste og ønsker å ta sunne valg for helsa si. I en forbrukerundersøkelse Norstat har utført i år om folks holdninger til salt, svarer 63 prosent at de ønsket at det skulle bli enklere å se hvor mye salt det var i produktene de kjøpte. Når vi vet at saltinnholdet i samme produktgruppe kan variere såpass mye som det gjør, vil bedre merking gjøre det vesentlig enklere for forbrukeren å se etter saltet og ta gode valg når de er i butikken, sier Granlund.

Bedre helse

Gjennomsnittsnordmannen spiser i dag 10 gram salt daglig. Det anbefales å halvere det. Det er ikke kun personer med høyt blodtrykk som kan få en helsegevinst av å spise mindre salt. Saltinntaket varierer fra person til person, og årsaker til høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer er mange og sammensatte. Å begrense saltinntaket er ett av mange grep som kan redusere risikoen.

Selv om mesteparten av saltet vi spiser kommer fra industribearbeidet mat, skjer det stadig store forbedringer. Saltpartnerskapet er en felles dugnad mellom matvarebransjen, serveringsbransjen, forskningsmiljøer, bransje- og interesseorganisasjoner og helsemyndighetene for å redusere bruken av salt.

Små grep for mindre salt

  1. Se etter saltinnholdet på matvaren, og velg det produktet med mindre salt.
  2. Se etter Nøkkelhullmerket. Matvarer merket med Nøkkelhullet inneholder mindre salt enn andre matvarer av samme type.
  3. Smak på maten før du griper etter saltbøssa — kanskje er maten salt nok som den er. Tilsett litt salt av gangen. 
  4. Salt er en vanesak. Om du gradvis reduserer saltinntaket, vil du etter hvert oppleve mindre behov for saltsmak i maten du spiser.
  5. Istedenfor salt kan du smake til maten med sitron, pepper, og ulike typer eddik, som hvitvins- eller kryddereddik og balsamico.  Friske urter eller urtekrydder som oregano, basilikum og persille gir smak og farge.
  6. Løk, hvitløk, chili og andre grønnsaker med sterk smak kan også brukes til å fremheve smak.
  7. Vær obs på saltinnholdet i produkter som buljong, soyasaus, østerssaus, marinader, parmesan og blandingskrydder. Velg det produktet som har lavest saltinnhold.
  8. Tynn ut saltinnholdet i ferdigmat med å legge til ekstra grønnsaker eller poteter. 
  9. Bruk vann som tørstedrikk. Noen typer mineralvann kan være tilsatt salt.
  10. Et kosthold med høyt innhold av kalium kan nøytralisere noe av den skadelige effekten ved høyt saltinntak. Gode kilder til kalium kan være frukt og grønnsaker.