- Det er av stor betydning at ledere på alle nivåer jobber systematisk med forbedring. Mye er bra, men vi må bli bedre til å lære av andres erfaringer, sier avdelingsdirektør Anne-Grete Skjellanger i Helsedirektoratet.

Forskriften beskriver hvilke plikter ledere har til å planlegge, gjennomføre, evaluere og korrigere. 

Sentralt i forskriften er:

  • lederes ansvar
  • medarbeideres involvering
  • krav til brukermedvirkning
  • krav til forbedring
  • krav til kvalitet, system og kultur

- Gjennom tydeligere og mer tjenestetilpassede krav skal forskriften bidra til å gi den som har det overordnede ansvaret for virksomheten et godt verktøy for systematisk styring og ledelse, samt kontinuerlig forbedring, sier Skjellanger.

Standard presentasjon for å skape lik forståelse

For å bidra til at flere i helse- og omsorgssektoren skal kjenne til forskriftens innhold, har Helsedirektoratet utarbeidet veiledende materiell i form av en standard Power-Point-presentasjon.
Standardpresentasjonen kan brukes av alle som skal snakke om eller jobbe med ledelse og kvalitetsforbedring. Hensikten er å gi en oversikt over intensjon og krav i forskriften til ledere og ansatte i egen organisasjon.

- Det er viktig at alle deler av helsetjenesten får den samme forståelsen for betydningen av forbedringsarbeid, sier Skjellanger, og oppfordrer alle til å ta presentasjonen i bruk i sine virksomheter.

Vedlegg:

Presentasjon til bruk i helse- og omsorgstjenesten om forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring:

Presentasjon Forskrift ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.pptx

Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjeneste (lovdata.no)

Veileder forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten