Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Fersk helseøkonomisk analyse om utvidelse av mammografiprogrammet

Mammografiundersøkelse

Først publisert: 01.04.2025 Siste faglige endring: 01.04.2025

På oppdrag fra Helsedirektoratet har Oslo Economics utført en helseøkonomisk analyse av å utvide dagens tilbud om screening for brystkreft til yngre eller eldre kvinner. Analysen viser at dersom programmet skal utvides fra dagens 50 til 69 år, er det målgruppen 45–69 år som ligger nærmest til å innfri krav for prioritering i helsetjenesten.

– Dette et viktig kunnskapsgrunnlag for vårt videre arbeid med å utrede eventuell utvidelse av Mammografiprogrammet. Samtidig er det som Oslo Economics påpeker stor usikkerhet knyttet til anslagene, og det er mange avveininger som må tas, sier divisjonsdirektør Hilde Myhren i Helsedirektoratet.

Last ned rapporten "Screening for brystkreft: En helseøkonomisk analyse av alternative målgrupper" (PDF).

– De neste stegene nå er å foreta medisinsk-etiske og juridiske vurderinger, og vi skal etablere referansegrupper med ulike interessenter, sier Myhren.

Brystkreft er den vanligste kreftformen blant kvinner, med om lag 4 000 nye tilfeller i Norge hvert år. I overkant av 600 kvinner døde av brystkreft i Norge 2022.

I dag blir alle norske kvinner fra 50 til 69 år invitert til mammografiscreening hvert andre år. Det er både fordeler og ulemper med screening. Flere tilfeller kan oppdages tidlig, men screening innebærer også risiko for overdiagnostikk og overbehandling.

Mer om mammografiprogrammet (Kreftregisteret)

Utvidelse til 45-69 år vil bety at 26 prosent flere inviteres

Oslo Economics har vurdert tre alternativer for utvidelse av mammografiprogrammet: 45 til 49 år, 70 til 74 år, og begge disse aldersgruppene. Alle tre alternativer kommer i tillegg til dagens tilbud til kvinner fra 50 til 69. Av disse mulige utvidelsene er det ifølge analysen målgruppen 45–69 år som ligger nærmest å innfri krav for prioritering i helsetjenesten.

I aldersgruppen 45 til 69 år er det 846 513 kvinner, 26 prosent flere enn i dagens målgruppe hvor det er 671 414 kvinner.  En utvidelse til denne målgruppen vil også medføre en tilsvarende økning i behov for radiografer og radiologer og annet personell.

Oslo Economics anslår at utvidelse til 45-69 år vil medføre en budsjettøkning på 481 millioner kroner over fem år, og 1,2 milliarder kroner over ti år.

Arbeidet fortsetter

Helsedirektoratet har ansvaret for å utrede nye eller utvidelse av eksisterende screeningprogrammer. Dette gjøres opp mot prinsipper for nasjonale screeningprogrammer i Norge og prioriteringskriteriene for offentlige helsetjenester. En helseøkonomisk analyse som den Oslo Economics nå har levert er en viktig del av slike utredninger. Nå fortsetter utredningsarbeidet.

Helsedirektoratet vil komme med en anbefaling i første halvdel av 2026. Den endelige avgjørelsen om eventuell utvidelse av mammografiprogrammet fattes politisk.

Mer om hvordan Helsedirektoratet utreder kreftscreeningprogrammer

 

Abonner på nytt eller oppdatert innhold