Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

2.1. Sikkerhetskrav

1. Kryptering

Handling/Utførelse: Opplysninger sendt over åpne nett sendes i utgangspunktet over i klartekst slik at de kan leses dersom nettet avlyttes.

Helse- og personopplysninger sendt over åpne nett må derfor krypteres slik at innholdet i opplysningene er uleselig for andre enn mottaker. Krypteringsstyrke skal være iht. gjeldende krav satt i Kravspesifikasjon for PKI (Public Key Infrastructure) i offentleg sektor (digdir.no).

2. Autentisering og autorisasjon

Handling/Utførelse: Det skal benyttes sikker autentisering ved tilgang. Autorisasjonen skal sørge for at bruker kun blir gitt tilgang til opplysninger som er relevant for behandlingen. Sikkerhetsnivå 4 anbefales brukt.

3. Krav til risikovurdering

Handling/Utførelse: Både innhentende virksomhet og utleverende virksomhet skal gjennomføre risikovurderinger før det åpnes for tilgang til helseopplysninger mellom virksomheter.

Risikovurderingen skal vise at personvernet for pasienten ikke blir påvirket ved brudd på taushetsplikten og svekket informasjonssikkerhet. Det vil si at vurderingene må belyse at taushetsplikten blir ivaretatt og at løsningen for tilgang ikke medfører økt risiko. Med løsning menes både prosedyrer, organisering og teknisk løsning.

For å belyse det totale risikoområdet kan det være hensiktsmessig at innhentende virksomhet og utleverende virksomhet gjennomfører risikovurderingen sammen.

4. Hendelsessregistrering

Handling/Utførelse: All autorisert bruk og forsøk på uautorisert bruk av løsningene skal registreres. Hendelsesregistrene skal enkelt kunne analyseres ved hjelp av analyseverktøy med henblikk på å oppdage brudd.

Det skal etableres prosedyrer for å analysere hendelsesregistrene slik at hendelser oppdages før de får alvorlige konsekvenser, og fortrinnsvis innen 1 uke.

Hendelsesregistre skal kun være tilgjengelig for fastsatte roller i virksomheten.

Hendelsesregistrene skal sikres mot endring og sletting av uautorisert personell.

Alle oppføringer i hendelsesregistret skal oppbevares til det av hensyn til helsehjelpens karakter ikke lenger antas å bli bruk for det. 

Om det avdekkes hendelser som viser uautorisert bruk skal det opprettes en avviksmelding som skal håndteres iht. etablerte prosedyrer.

For ytterlige informasjon om hendelsesregistrering vises det til logging og innsyn i logg (faktaark 15).

5. Oppfølging og kontroll av tilgang

Handling/Utførelse: Virksomhetene som deler informasjon plikter å samarbeide om oppfølging av tilganger. Det anbefales at virksomhetene utarbeider omforente prosedyrer for gjennomgang av hendelsesregistret og håndtering av eventuelle avvik.

6. Pasientens rettigheter

Handling/Utførelse:

  • Pasienten skal få informasjon om at helsepersonell i andre virksomheter, enn der de får behandling, kan få tilgang til journalopplysningene.
  • Pasienten har rett til informasjon og innsyn i hvem som har hatt tilgang til eller fått utlevert helseopplysninger som er knyttet til pasientens eller brukerens navn eller fødselsnummer (hendelsesregistre).
  • Pasienten har rett til å kunne sperre informasjon i journalsystemet (reservasjonsrett). Det skal være en teknisk løsning som muliggjør sperring av hele eller deler av journalsystemet for enkeltpersoner, grupper eller helsepersonell i andre virksomheter.

7. Avtaler

Handling/Utførelse:

  • Tilgang mellom virksomheter skal ikke etableres før det er utarbeidet en avtale som regulerer samarbeidet. Minstekravet til innhold i en slik avtale er nærmere beskrevet i forskrift om tilgang til helseopplysninger mellom virksomheter.

Normen

Faktaark til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 14. oktober 2015