Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

2.1. Konfigurasjonsstyring

Følgende krav skal ivaretas ved etablering av intern samhandling:

  • Virksomheten skal ha oversikt over og kontroll på alt utstyr og programvare som benyttes i behandlingen av helse- og personopplysninger. Dette gjelder også utstyr ved hjemmekontor og mobilt utstyr.
  • Konfigurasjonen skal sikre at utstyret og programvaren kun utfører de funksjoner som er formålsbestemt.
  • Konfigurasjonsendringer, dvs. endringer i utstyr og/eller programvare, skal ikke settes i drift før følgende tiltak er gjennomført:
    • risikovurdering som viser at nivå for akseptabel risiko oppfylles
    • test som sikrer at forventede funksjoner er ivaretatt
    • implementering som sikrer mot uforutsette hendelser
    • ny konfigurasjon er dokumentert
    • virksomhetens leder, eller den ledelsen bemyndiger, har godkjent endringen

Normen

Faktaark til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 26. september 2018