Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

3.2. Retten til informasjon etter helselovgivningen

Helselovgivningens ulike informasjonsplikter

Helselovgivningen inneholder to typer informasjonsplikter. Først og fremst har pasienter rett til å få informasjon som er nødvendig for å få innsikt i sin helsetilstand og innholdet i helsehjelpen, i tråd med pasient- og brukerrettighetsloven § 3-2.

Slik informasjon er nødvendig for å gi pasienten og brukerne mulighet til å utøve medvirkningsretten og for å kunne gi gyldig samtykke til helsehjelp.

Denne plikten reguleres av helselovgivningen og behandles ikke i denne veilederen.

I tillegg er virksomheter pålagt å gi informasjon om hvordan de behandler helse- og personopplysninger. Denne informasjonsplikten skal sørge for at den registrerte får innsikt i hvem som behandler opplysninger om henne selv og hva de brukes til.

Helselovgivningen inneholder regler som pålegger virksomheter å gi informasjon om behandlingen av personopplysninger, men disse viser til personvernforordningens regler. Ved behandling av personopplysninger i behandlingsrettede helseregistre og andre helseregistre, må virksomheten derfor følge reglene om informasjongsplikt i personvernforordningen. Disse reglene er nærmere beskrevet i dette kapittelet.

Virksomheten må være oppmerksom på at helselovgivningen også inneholder en egen plikt til å gi informasjon ved tilgjengeliggjøring av taushetsbelagte opplysninger og en plikt til å informere om pasientens rett til å motsette seg behandling av helseopplysninger. Disse er beskrevet under.

Informasjonsplikt om pasientens rett til å motsette seg deling av opplysninger i behandlingsrettet helseregister

Pasienten har rett til å motsette seg behandling av helse- og personopplysninger i behandlingsrettede helseregistre. For at pasienten skal kunne benytte seg av denne rettigheten, er det viktig at virksomheten gir pasienten informasjon om når retten gjelder, hvordan pasienten kan motsette seg behandlingen, og hvilke konsekvenser dette kan ha, i tråd med Prop. 72 L (2013–2014) s. 124.

Denne informasjonen kan gis sammen med informasjonen virksomheten er pålagt å gi i henhold til personvernlovgivingens regler.

Virksomheten må imidlertid også sørge for at helsepersonell aktivt opplyser pasienten om retten i enkelte situasjoner, i tråd med Helsedirektoratets rundskriv «Helsepersonelloven med kommentarer» s. 104.

Informasjonsplikt ved tilgjengeliggjøring av taushetsbelagte opplysninger på grunn av opplysningsplikt

Helsepersonell har opplysningsplikter som er regulert i helsepersonelloven kapittel 6. En opplysningsplikt kan for eksempel være helsepersonells plikt til å gi opplysninger til tilsynsmyndigheter, eller plikten å gi opplysninger til barnevernet.

Når helsepersonell har gjort taushetsbelagte opplysninger tilgjengelig for en tredjepart på grunn av opplysningsplikt, krever pasient- og brukerrettighetsloven § 3-6 tredje ledd at det gis informasjon til personen opplysningene gjelder.

Tilgjengeliggjøring betyr her at opplysningene enten er utlevert til andre, eller at andre har fått tilgang til opplysningene. Virksomheten skal gi informasjon om at utleveringen har skjedd og hvilke opplysninger som er utlevert.

Informasjonsplikten gjelder så langt forholdene tilsier det, i tråd med pasient- og brukerrettighetsloven § 3-6 tredje ledd, og den gjelder ikke ved nødrettstilfeller. Dette innebærer at informasjonsplikten ikke gjelder hvis den kan medføre fare for noens liv og helse.

Et eksempel kan være der opplysninger har blitt tilgjengeliggjort for barnevernet, og informasjon om dette kan medføre fare for barnet, slik det beskrives i Helsedirektoratets rundskriv «Pasient- og brukerrettighetsloven med kommentarer» s. 62.

 


Normen

Veileder til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 09. desember 2022