Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

2.3. Plikter ved avslag på registrertes forespørsler

Hvis det gis avslag på en forespørsel fra den registrerte, må virksomheten alltid gi den registrerte en begrunnelse for avslaget. Virksomheten må også gi informasjon om retten til å klage til en tilsynsmyndighet og muligheten for rettslig prøving av avslaget for domstolene.

Informasjonen må gis uten ugrunnet opphold og senest innen en måned fra virksomheten mottok forespørselen, i tråd med personvernforordningen artikkel 12 nr. 4.

Disse reglene gjelder også for behandling av helse- og personopplysninger i behandlingsrettede helseregistre, andre helseregistre og helserelaterte forskningsprosjekter.

Ved avslag på innsyn, retting eller sletting i behandlingsrettet helseregister, må virksomheten i tillegg gi informasjon om pasientens rett til å klage til statsforvalteren.

Hvis avslaget gjelder retting eller sletting i behandlingsrettet helseregister, skal forespørselen og begrunnelsen for avslaget også nedtegnes i det behandlingsrettede helseregisteret.
 


Normen

Veileder til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 09. desember 2022