Hvis det gis avslag på en forespørsel fra den registrerte, må virksomheten alltid gi den registrerte en begrunnelse for avslaget. Virksomheten må også gi informasjon om retten til å klage til en tilsynsmyndighet og muligheten for rettslig prøving av avslaget for domstolene.
Informasjonen må gis uten ugrunnet opphold og senest innen en måned fra virksomheten mottok forespørselen, i tråd med personvernforordningen artikkel 12 nr. 4.
Disse reglene gjelder også for behandling av helse- og personopplysninger i behandlingsrettede helseregistre, andre helseregistre og helserelaterte forskningsprosjekter.
Ved avslag på innsyn, retting eller sletting i behandlingsrettet helseregister, må virksomheten i tillegg gi informasjon om pasientens rett til å klage til statsforvalteren.
Hvis avslaget gjelder retting eller sletting i behandlingsrettet helseregister, skal forespørselen og begrunnelsen for avslaget også nedtegnes i det behandlingsrettede helseregisteret.