Helselovgivningen har ingen egne regler for når den registrerte skal få oppfylt sine rettigheter. Personvernlovgivingens regler om frister vil derfor gjelde for behandlingsrettede helseregistre, forskriftsregulerte helseregistre og helserelaterte forskningsprosjekter.
Ifølge personvernlovgivningen skal virksomheten svare på og oppfylle registrertes forespørsler uten ugrunnet opphold, og senest en måned etter at virksomheten mottok forespørselen fra den registrerte. Uten ugrunnet opphold betyr ikke at virksomheten må utføre dette umiddelbart.
Virksomheten skal ha tid til å gjøre undersøkelser og forsvarlige vurderinger av om opplysninger for eksempel skal unntas innsyn, eller om det er grunnlag for retting og sletting.
Virksomheten kan likevel ikke trekke ut tiden unødvendig. All forsinkelse må være saklig begrunnet.
Ved svært komplekse saker kan fristen forlenges til totalt tre måneder, inkludert den opprinnelige måneden. Virksomheten må i tråd med personvernforordningen artikkel 12 nr. 3 varsle den registrerte og oppgi årsaken til forsinkelsen innen den første måneden