Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

9. Håndtering av passord i systemene

Retningslinjene som settes til passord må håndheves, og dette kan gjøres på teknisk nivå (systemene selv) eller på organisatorisk nivå (virksomhetens prosedyrer og rutiner).

  • Steng eller midlertidig steng konto ved gjentatte feilede forsøk på innlogging, f.eks. etter fem forsøk. Tiltaket bør sees i sammenheng med risikoen av å stenge en konto. Sikre løsninger for tilbakestilling av passord og konto er eksempler på tiltak som kan ta ned denne risikoen.  
  • Tilrettelegg for bruken av passordhåndteringsverktøy, f.eks. ved å la verktøyene lime inn passord.
  • Tillat bruker å kunne vise inntastet passord, men skjul inntastingen som standard.
  • Passord skal ikke måtte byttes med mindre det er bekreftet eller mistanke om at passordet er på avveie eller beslutninger på virksomhetsnivå tilsier at det skal byttes.
  • Det bør ikke stilles krav om spesialtegn og store/små bokstaver i passordet.
  • Der det er mulig bør det etableres automatisk sjekk av passord for å kunne avdekke svake passord. Det er hensiktsmessig at slike tiltak etableres i sentraliserte autentiseringsløsninger, som f.eks. Active Directory (AD).
  • Bytt alltid standard-passord på utstyr.
  • Det bør etableres systemer som kan avdekke og varsle ved misbruk av passord.
  • Der det er mulig bør det legges til rette for Single Sign On (SSO), som forenkler innloggingen for brukere som benytter mange ulike systemer.
  • Det bør etableres tvunget passordbytte hvis passord gjøres kjent for andre, f.eks. gjennom tildeling av førstegangspassord.
  • Dersom systemet ikke støtter lange passord, bør krav til passordkompleksitet settes ut fra vurdert risiko.

Normen

Faktaark til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 08. juni 2023