Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Hva er informasjonssikkerhet og personvern?

Gode helsetjenester forutsetter at relevante pasientopplysninger kan deles. Opplysningene trengs for å gi helsehjelp, til kvalitetssikring av helsehjelpen og til læring. Forskere har behov for opplysningene for å utvikle bedre helsetjenester.

God pasientsikkerhet krever at opplysninger lagres og deles mellom helsepersonell, at opplysningene er korrekte og oppdaterte, samt at pasient/bruker og helsepersonell har tillit til systemer og personell. Mangelfull informasjon og svikt i overganger innad og mellom helsetjenestenivåer er dokumentert som et av de største risikoområdene for god pasientsikkerhet. Se også "Rundskriv I-3/2019 om informasjonshåndtering i spesialisthelsetjenesten" (regjeringen.no)

Informasjonssikkerhet handler om å håndtere risiko relatert til informasjon og behandling av personopplysninger. Informasjonens integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet skal sikres. God informasjonssikkerhet er viktig for å kunne utøve forsvarlige helsetjenester.

Les mer om informasjonssikkerhet hos Digitaliseringsdirektoratet (digdir.no) og hos Datatilsynet (datatilsynet.no)

Med «integritet» menes i Normen at helse- og personopplysninger må være sikret mot utilsiktet eller uautorisert endring eller sletting. Integritet er en forutsetning for god og forsvarlig helsehjelp.

Med «tilgjengelighet» menes i Normen at helse- og personopplysninger som skal behandles, er tilgjengelig til den tid og på det sted det er behov for opplysningene. Tilgjengelig informasjon for helsepersonell er en forutsetning for god og forsvarlig helsehjelp.

Med «konfidensialitet» menes i Normen at helse- og personopplysninger må være sikret mot at uvedkommende får kjennskap til opplysningene. Konfidensialitet bidrar til ivaretakelse av taushetsplikt og personvern, noe som er viktig for innbyggernes tillit til helse- og omsorgstjenesten.

Personvernforordningen bruker også begrepet robusthet i tillegg til integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. Med «robusthet» menes i Normen organisasjonens og informasjonssystemenes evne til å gjenopprette normaltilstand etter for eksempel en fysisk eller teknisk hendelse. Robusthet oppnås gjennom egnede tekniske og organisatoriske tiltak som muliggjør forebygging, deteksjon, skalerbarhet, håndtering og gjenoppretting av personopplysningssikkerheten og informasjonssikkerheten for øvrig.

Personvern kan defineres og beskrives på ulike måter. Uansett hvilken innfallsvinkel som velges, står det enkelte menneskets ukrenkelighet og krav på respekt fra andre mennesker, respekt for egen integritet og privatlivets fred sentralt. Personvern er derfor nær knyttet til enkeltindividers muligheter for privatliv, selvbestemmelse og selvutfoldelse.

Les mer om hva er personvern på regjeringens nettsider (regjeringen.no) og Datatilsynets nettsider (datatilsynet.no).

Tema for Normen er den delen av personvernet som handler om personopplysningsvern. Personvernforordningen (GDPR) regulerer personopplysningsvernet. Personopplysninger skal behandles etter prinsippene i personvernforordningen art. 5 Prinsipper for behandling av personopplysninger(ovdata.no) se kap. 2.2 Dataansvarliges ansvar, og behandles slik de registrertes rettigheter skal sikres.

En viktig del av dette er det personvernforordningen art. 32 Sikkerhet ved behandlingen (www.lovdata.no)  kaller personopplysningssikkerhet. Det er det samme som informasjonssikkerhet for personopplysninger.

Normen skal, innenfor lovverkets rammer, søke en balansert tilnærming til konfidensialitet, tilgjengelighet, integritet og robusthet.


Normen

Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 22. november 2022