Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

1. Om faktaarket

Det er virksomhetens øverste ledelse som har ansvar for å etablere nødprosedyrer. Nødprosedyrene skal etableres før et system tas i bruk.

Dette omfatter alle systemer, inklusive registre/systemer i medisinsk teknisk utstyr, som virksomheten benytter eller er avhengig av for å yte sine tjenester.

Tema for faktaarket

Dette faktaarket omhandler nødprosedyrer ved bortfall av IKT. Formålet med faktaarket er å sikre at virksomhetens behandling av helse- og personopplysninger ivaretas ved ikke-planlagt driftsstans i IKT-systemene.

Faktaarket omfatter nødprosedyrer for alle systemer, inklusive registre/systemer i medisinsk teknisk utstyr, som virksomheten benytter eller er avhengig av for å yte sine tjenester.
Faktaarket har en prosessorientert tilnærming og inneholder veiledning og eksempel på fremgangsmåte for utarbeidelse av nødrutiner.

Dette faktaarket er spesielt relevant for

  • IKT-ansvarlig
  • sikkerhetsleder / sikkerhetskoordinator
  • virksomhetens leder/ledelse
  • databehandler

Krav i Normen

Faktaarket gjelder følgende kapittel i Normen

Relevante lov og forskriftsbestemmelser, standarder og andre rammeverk


Normen

Faktaark til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 04. februar 2001