Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

2. Nødprosedyrer ved bortfall av IKT

Manglende tilgjengelighet til informasjonssystemer kan medføre skader både for virksomheten, virksomhetens autoriserte brukere, pasienten/brukeren ved ytelse av helsehjelpen og andre registrerte. Det er ikke mulig å forebygge mot alle mulige årsaker til stans i IKT-løsninger. Det må derfor forberedes og etableres alternative prosedyrer for de tilfeller informasjonssystemene ikke er tilgjengelige.

Nødprosedyrer bør tilpasses og inngå i eventuelle eksisterende planverk virksomheten har på området for eksempel kontinuitetsplaner og IKT-beredskapsplaner. Begreper og roller i dette faktaarket er generiske, og kan tilpasses ut fra planer og organisering i hver enkelt virksomhet.

2.1. Planlegge nødprosedyrer

2.2. Utarbeide nødprosedyrer eller nødplaner for håndtering av hendelser som kan forårsake ikke-planlagt driftsstans

2.3. Opplæring, test og evaluering


Normen

Faktaark til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 04. februar 2001