Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

4.7. Fjernsupport

Følgende krav bør legges til grunn:

  • Etablering av løsning for fjernsupport og løsningsvalg skal være forankret i virksomhetens styringssystem, behov, og risikovurdering.
  • Det skal foreligge skriftlig avtale med leverandør.
  • Følgende dokumentasjon skal foreligge:
    • Signert taushetserklæring med henblikk på tilgang til helse- og personopplysninger. Leverandøren oppbevarer disse for eget personell.
    • Lest og akseptert sikkerhetsinstruks.
    • Nødvendige rutiner (f.eks. opplæring, autentisering, autorisasjon, avviksbehandling, hendelsesregistrering, sletting, oppgaver ved oppkobling og kontroll).
  • Valg og etablering av teknisk løsning
    • Den ytre termineringen bør skje gjennom en brannmur og i en egen DMZ-sone for fjernaksess.
    • Kun forhåndsgodkjent og eksplisitt definert trafikk tillates.
    • Det anbefales autentisering med høyt sikkerhetsnivå. Risikovurderingen skal vise at valgt autentiseringsløsning er sikker.
    • Om det foreligger et faglig behov for at leverandøren flytter helse- og personopplysninger til leverandørens sikre nettverksområder skal det utføres i henhold til en databehandleravtale.
    • All kommunikasjon, enten dette skjer ved hjelp av trådløst samband eller ved hjelp av linjer, skal sikres ved kryptering. Se også NSM Cryptographic Recommendations (nsm.no) 
    • Det skal være løsninger for å hindre ondsinnet programvare hos leverandøren og virksomheten.
    • Det skal sikres med tekniske tiltak at leverandørens arbeidsstasjon ikke er tilkoblet andre nettverk når det gjennomføres tilkobling til virksomhetens nettverk.
  • Det skal etableres hendelsesregistrering.

For utdypende informasjon om fjernsupport vises det til Normens Veileder for fjernaksess mellom virksomhet og leverandør.


Normen

Veileder til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 11. juni 2021