Den registrerte har rett til innsyn i opplysninger registrert om seg selv i behandlingsrettet helseregister. Innsynsretten gjelder også loggen over hvem, og fra hvilken virksomhet, som har tilegnet seg hvilke opplysninger og på hvilket tidspunkt. ref. Normens kapittel 4.2.3 Innsyn.. Enhver virksomhet som behandler helse- og personopplysninger, er pliktig til å tilrettelegge for at den registrerte på forespørsel får innsyn i opplysningene. Pasientens innsynsrett er med på å gi trygghet for at prinsippet om tjenstlig behov etterleves og bidrar til å hindre misbruk av tilgangsrettigheter.
Retten til innsyn, kravene til hvordan innsyn skal gjennomføres og unntakene fra denne rettigheten, er nærmere beskrevet i veileder for rettigheter ved behandling av helse- og personopplysninger.
8. Forberedelser før innsyn
Det bør etableres rutiner for å sikre at den registrertes rettigheter til innsyn i logg blir ivaretatt. Rutinen bør som minimum sikre at den registrerte får informasjon om
- opplysningene som er registrert om vedkommende
- hvem som har hatt tilgang til opplysningene, når tilgangen er benyttet og til hvilken informasjon tilgangen er benyttet
9. Behandling av forespørsel om innsyn
a) Forespørsel om innsyn kan mottas muntlig eller skriftlig. Dataansvarlig må forsikre seg om at innsynsforespørselen kommer fra rette vedkommende.
b) Forespørsel om innsyn og rett til utskrift av dokumentasjon skal besvares uten ugrunnet opphold og sendes innen 30 dager etter henvendelsen er mottatt.
- Innsyn skal være gratis. Dersom den registrerte ber om flere kopier, kan den dataansvarlig kreve et rimelig gebyr basert på administrasjonskostnadene. Ref. Personvernforordningen artikkel 15 Den registrertes rett til innsyn nr. 3.
10. Gjennomføring av innsyn
a) Forespørselen om innsyn avgjøres av den som har fått fullmakt fra den dataansvarlige. Innsynsforespørselen og hvilken beslutning som ble fattet skal dokumenteres.
b) Hvis innsyn er besluttet, skal minimum følgende opplysninger meddeles den som har forespurt om innsyn:
- identitet og organisatorisk tilhørighet til den som har hatt tilgang
- tidspunkt for den enkelte tilgang
- hvilke opplysninger det ble gitt tilgang til ved det enkelte tilfelle
- registreringsdato for den enkelte opplysning det er gitt tilgang til ved det enkelte tilfelle
c) Ved innsyn i logg skal innholdet gjøres forståelig for den registrerte. Dette innebærer følgende:
- Ved behov skal virksomhetens autorisasjonsregister sammenstilles med logg i det behandlingsrettede helseregisteret.
- Dersom den registrerte ber om det, skal det gis en kortfattet forklaring på hva loggen inneholder, mulige årsaker til at helsepersonell har brukt tilgangen til et behandlingsrettet helseregister, og tekniske uttrykk og lignende.
d) Den registrerte har rett til å få utskrift av dokumentasjonen. Ved utskrift skal det kunne foretas sortering i henhold til den registrertes ønske.
- Dersom den registrerte inngir anmodningen elektronisk, og med mindre den registrerte anmoder om noe annet, skal informasjonen gis i en vanlig elektronisk form. De fleste helseregioner har tilrettelagt for at innsyn kan utføres gjennom innlogging på helsenorge.no Se også Om pasientjournal - Helsenorge.