Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

2. Logging og innsyn i logg

I Normen er det flere krav til logging, oppfølging av logg og innsyn i logg. I dette faktaarket sammenstilles og utdypes disse kravene. Som for alle sikkerhetstiltak, skal også tiltak knyttet til logging baseres på en vurdering av risiko og forholdsmessighet. Derfor redegjøres det i faktaarket også for en rekke anbefalinger til tiltak virksomheter kan vurdere å implementere innen logging, for å håndtere identifisert risiko. 

Faktaarket inkluderer det som tidligere var faktaark 50 om innsyn i hendelsesregistre.

Avgrensning

Faktaarket er avgrenset til logging som gjøres av hensyn til informasjonssikkerhet og personvern knyttet til pasientjournaler og andre behandlingsrettede helseregistre for etterlevelse av pasientjournalloven § 22 og pasientjournalforskriften § 14. Dette gjelder eksempelvis logger av tilgang til informasjonssystem, men også sikkerhetslogger fra IKT-infrastruktur  for behandlingsrettede helseregistre.

I Normen er det også krav til generell logging i bredere forstand enn hva som behandles i dette faktaarket. For veiledning om hvordan disse kravene kan etterleves vises det til annet veiledningsmateriell som NSMs grunnprinsipper for IKT-sikkerhet.  Videre omtales ikke direkte forhold knyttet til bruk av logger for annen beslutningsstøtte eller feilsøking. Disse formålene er imidlertid belyst i Helsedirektoratet sine retningslinjer for logging ved data- og dokumentdeling.

Kompletterende veiledningsmateriell

For en kompletterende veiledning til dette faktaarket kan det være særlig aktuelt å se på grunnprinsipp 3.2 og 3.3 med tilhørende tiltak, i NSMs grunnprinsipper for IKT-sikkerhet 2.0, samt CIS Control 8. Disse rammeverkene gir en generell, men praktisk tilnærming til logging, og vil være nyttige hjelpemidler for å oppnå kravene til logging i Normen.

Faktaarket er bygget opp som følger

  1. Logging og hendelsesregistrering 
  2. Oppfølging og bruk av logger
  3. Innsyn i logg 
  4. Sikring, oppbevaring og sletting av logger

2.1. Logging og hendelsesregistrering

2.2. Oppfølging og bruk av logger

2.3. Innsyn i logg

2.4. Sikring, oppbevaring og sletting av logger


Normen

Faktaark til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 17. mars 2022