Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

2.3. Meldingskommunikasjon (EDI)

Status på meldingskommunikasjonen sier noe om hvordan virksomheten ivaretar elektronisk samhandling med andre (for eksempel henvisning, epikrise, resepter, behandlerkrav, laboratoriesvar, SMS, applikasjonskvittering, osv). Gode prosedyrer rundt elektronisk samhandling er viktig for å ivareta tilfredsstillende informasjonssikkerhet. Parametere som kan inngå i rapportering er for eksempel:

  • meldinger uten kvittering
  • ikke-planlagte stans i meldingskommunikasjon
  • planlagte stans i meldingskommunikasjon
  • feilsendte meldinger (for eksempel meldinger med feil mottaker og -adresse)
  • meldinger med negativ applikasjonskvittering – antall og feiltype

Normen

Faktaark til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 02. juni 2022