Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

2.1. Angi formål

Virksomheten skal alltid definere ett eller flere formål med behandlingen av helse- og personopplysninger før opplysningene samles inn, jf. personvernforordningen Artikkel 5. nr. 1 bokstav b (lovdata.no). Dersom virksomheten har en rettslig plikt til å behandle helse- og personopplysninger, vil formålet ofte være fastsatt i loven eller forskriften som plikten fremgår av. For eksempel er det i pasientjournalloven fastsatt at helseopplysninger i en pasientjournal kan benyttes for å yte, administrere, og kvalitetssikre helsehjelp.

Formålet med behandlingen av helse- og personopplysninger er styrende for hvor lenge virksomheten kan lagre opplysningene. Når virksomheten oppnår formålet med behandlingen, så må helse- og personopplysningene i utgangspunktet slettes eller anonymiseres, jf. personvernforordningen Artikkel 5. nr. 1 bokstav e (lovdata.no).

Selv om formålet er oppnådd, kan virksomheten i noen tilfeller fortsette å lagre helse- og personopplysninger der virksomheten har nye og legitime formål med behandlingen. Dette gjelder for eksempel dersom


Normen

Faktaark til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 01. desember 2021