Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

2.3. Sikring av tilgjengelighet

Ved kommunikasjon over åpne nettverk er det viktig at virksomheten tar høyde for at kommunikasjonen kan bli brutt. Dette for å sikre evnen til vedvarende tilgjengelighet til helse- og personopplysninger.

Det skal også gjennomføres tiltak for å gjenopprette tilgjengeligheten og tilgangen til helse- og personopplysninger i rett tid dersom det oppstår en fysisk eller teknisk hendelse.

Bruk av sanntidskommunikasjon over åpne nett er sårbar for utilgjengelighet. For tjenester med behov for høy oppetid er det viktig å sørge for at løsninger som tilbyr tilgang til helse- og personopplysninger over åpne nett har tilstrekkelig robusthet.

Dette kan oppnås ved å ha gode testrutiner som tester robusthet og ha redundante komponenter med overvåking.

I tillegg må virksomheter som benytter slike løsninger over åpne nett ha rutiner på hvordan brukere skal forholde seg til utilgjengelighet.

Dersom utilgjengelighet ikke kan aksepteres, må det etableres egnede nødprosedyrer som beskrevet i Nødprosedyrer ved bortfall av IKT (faktaark 11). For mer informasjon vises til NSMs grunnprinsipper for IKT-sikkerhet punkt 2.2.7.


Normen

Faktaark til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 04. februar 2021