Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

2.1. Autentisering og korrekt adressering av kommunikasjonspartner

Ved kommunikasjon mellom to parter over et åpent nett er det viktig at partene på en sikker måte kan autentisere seg for hverandre.

Sikker autentisering er viktig for å verifisere at kommunikasjonsparten faktisk er den som den utgir seg for å være.

Dette kan for eksempel gjøres ved å bruke PKI (Public Key Infrastructure) og virksomhetssertifikater. Adressering skal være sikret. Det vil si at man skal være sikker på at benyttet adresse er korrekt.

Mottaker må være tilstrekkelig presist identifisert. Et eksempel på utilstrekkelig identifisering vil være forsendelse av taushetsbelagte helseopplysninger til et legekontors organisasjonsnummer i Altinn, hvis dette innebærer at regnskapsfører vil få tilgang til opplysningene.


Normen

Faktaark til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 04. februar 2021