Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

2. Kommunikasjon over åpne nett

I Normen er det krav om tekniske tiltak slik at all kommunikasjon av helse- og personopplysninger utenfor virksomhetens kontroll krypteres. Dette gjelder åpne nett. Åpne nett er kommunikasjonskanaler virksomheten selv ikke har vurdert som godkjent for å overføre helseopplysninger uten ekstra tiltak.

Kommunikasjonskanaler som benytter åpne nett brukes mellom virksomheter og innad i en virksomhet. Eksempler på åpne nett som ikke er tilstrekkelig sikret for kommunikasjon av helseopplysninger er internett og mobilnett (3G/4G).

Helsenettet er et åpent nett og må sikres på samme måte som andre åpne nett. Ved bruk av kryptering, sikker autentisering mv. vil informasjonen bli sikret mot uautorisert tilgang.

Følgende er eksempler på tilstrekkelig sikring av åpne nett dersom anbefalte
sikkerhetsnivåer er benyttet:

  • TLS (Transport Layer Security) benyttes for eksempel til kryptert webtrafikk (HTTPS)
  • kryptert VPN (Virtual Private Network) benyttes ofte til sikker fjerntilgang

Ved etablering av løsninger for kommunikasjon over åpne nett skal det gjennomføres en risikovurdering.

2.1. Autentisering og korrekt adressering av kommunikasjonspartner

2.2. Autentisering av personer/brukere

2.3. Sikring av tilgjengelighet

2.4. Sikring ved datadeling over åpne nett

2.5. Fjernaksess

2.6. E-post

2.7. Hendelsesregistrering

2.8. Rammeverk for sikker meldingskommunikasjon (ebXML)


Normen

Faktaark til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 04. februar 2021