Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

3.4. Tips og råd til daglig informasjonssikkerhet

Tabellen som følger viser eksempler på momenter (i materiell) for opplæring og bevisstgjøring om praktisk informasjonssikkerhet og personvern for både ledere, ansatte og innleide, samt tips og råd om hvordan de i praksis kan etterleves og øves på. Disse kan være nyttige i utformingen av opplæringstiltak.

Momenter

Tips og råd 

Du skal ikke dele brukernavn og passord med andre 

  • Ansvar og aktivitet knyttet til journal skal knyttes til enkeltperson 
  • Et passord er lett å huske for meg, men ikke av andre 
  • Du kan bli beskyldt for feil eller aktiviteter som andre som låner passordet ditt har gjort. 

Tilgang til og bruk av pasientjournal skal begrunnes ut fra tjenstlige behov, skal kun sendes dit pasienten selv angir, utleveres til pasienten selv eller etter fullmakt. Journal kan også sendes ny fastlege etter ønske fra pasienten 

  • Journalen eies av pasienten 
  • Pasienten bestemmer – vi forvalter 

Du skal alltid logge av PC, og lås alltid når du går i fra 

  • Windows knapp og L 
  • Ctrl+Alt+Delete 
  • Fjerne smartkort 

Du skal ikke lagre pasientopplysninger og andre personopplysninger andre steder enn på områder som er tiltenkt slik lagring. Slik informasjon skal for eksempel ikke lagres lokalt på PC (med mindre det er godkjent) eller ukryptert på bærbart utstyr som for eksempel minnepinne 

  • Det er vanskelig for virksomheten å ivareta krav til for eksempel tilgangskontroll, sikkerhetskopiering og sletting, hvis opplysninger lagres på andre områder enn tiltenkt.
  • Minnepinne er lett å miste og skal merkes og oppbevares forsvarlig 
  • Ta ikke med bærbart utstyr med ukrypterte pasientopplysninger utenfor kontoret/arbeidsplassen 
  • Lagre pasientopplysninger slik arbeidsgiver har bestemt 

Du skal ha kontroll på dokumentene dine 

  • Hente utskrifter med en gang 
  • Skriv ut kun det du må 
  • Ikke legge igjen dokumenter på møterom 
  • Ha gode makuleringsrutiner 

Du vet hva du kan og ikke kan lese 

  • Det er forbudt å lese, søke eller på annen måte tilegne seg eller bruke opplysninger uten at det er begrunnet i helsehjelp til pasienten, administrasjon av slik hjelp eller har særskilt hjemmel i lov eller forskrift 
  • Ikke lov å åpne i ektefelles, slektningers eller din egen journal, uten grunn. 

Du vet hva og med hvem du kan dele pasientinformasjon 

  • Taushetsplikt gjelder også mellom helsepersonell 
  • Pass på at ikke uvedkommende lytter når du snakker om pasienter med en kollega, i telefon eller på offentlig sted 
  • Pass på at uvedkomne ikke har innsyn 
  • Når du deler pasientopplysninger med andre må du forsikre deg om at vedkommende du kommuniserer med har rett til å få opplysningene. Mottar du f.eks. telefonsamtaler om pasienter, og du er i tvil om identiteten til innringer, kan du be om å få ringe vedkommende tilbake. 

Du sender ikke pasientinformasjon på SMS eller på e-post 

  • Dobbeltsjekk at e post/SMS du sender ikke inneholder pasientinformasjon 
  • Ikke svar pasienter på e post/SMS 
  • Benytt godkjente løsninger 

Du kommenterer ikke jobb på sosiale medier og er forsiktig når du bruker nettsamfunn 

  • Husk taushetsplikten 
  • Vær forsiktig og ikke røp sensitiv informasjon 
  • Det er ingen angreknapp på internett 
  • Avslå venneforespørsler fra pasienter for å unngå å komme i konflikt med taushetsplikten 

Du vet hvordan du melder avvik innen informasjonssikkerhet og personvern

  • Bruk avvikssystemet 
  • Se på det som et forbedringstiltak som gjør at man lærer av feil og kan endre rutiner 
  • Meld avvik med en gang, slik at det er mulig å overholde fristen til å varsle Datatilsynet (innen 72 timer)

Vær kritisk til lenker og innhold i e-post 

  • Obs på uærlige aktører med baktanker 
  • Du kan få virus og infisere datamaskinen 
  • Ramme arbeidsgiver 

Du har et bevisst forhold til hvordan du bruker helse- og personopplysninger

  • Unngå å samle inn helse- og personopplysninger som ikke er nødvendige for arbeidsoppgaven du skal utføre
  • Ikke gjenbruk helse- og personopplysninger til nye formål, uten å avklare at det er lov
  • Bidra til å sikre at helse- og personopplysninger er oppdaterte og korrekte

Normen

Veileder til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 02. juni 2022