I tabellen under er det listet opp et eksempel på hva styringssystemet for informasjonssikkerhet og personvern kan inneholde for en helsevirksomhet. Listene er veiledende og ikke uttømmende. Eksempelet betyr ikke at de ulike punktene som nevnes nødvendigvis bør være separate dokumenter.
Det er innholdet som er viktig – styringssystemet kan fordeles på få eller mange dokumenter iht. virksomhetens størrelse og behov. Hensikten med dette eksempelet er å vise de ulike temaene som naturlig inngår i et styringssystem.
1. Styrende del:
Beskrivelse av sikkerhetsmål og strategi for informasjonssikkerhet
Overordnede føringer for bruk av informasjonsteknologi
Beskrivelse av roller og ansvar i arbeidet med informasjonssikkerhet og personvern
Rutine for plan for og gjennomføring av risikovurdering og oppfølging av resultater fra risikovurderinger
2. Gjennomførende del:
Rutine og mal for gjennomføring av risikovurdering (se kapittel om risikovurdering i Normens veileder om risikostyring i helse- og omsorgssektoren)
Rutine for gjennomføring av DPIA, med tilhørende mal (se kapittel om vurdering av personvernkonsekvenser i Normens Veileder om risikostyring i helse- og omsorgssektoren)
Mal for databehandleravtaler
Oversikt over databehandlere og leverandører med avtaler
Rutine (og eventuelt sjekkliste) for oppstart og endring av behandlingsaktiviteter (herunder ivaretakelse av personvernprinsippene Personvernprinsippene, faktaark 57 (helsedirektoratet.no) og kravene til overføring av personopplysninger til tredjeland
Rutine for autorisering, endring og avslutning av tilganger
Rutine for administrasjon av nøkler og adgangskort i adgangskontrollsystemet
Rutine for oppretting og vedlikehold av autorisasjonsregister
Rutine for å sammenstille logger med autorisasjonsregisteret
Rutine for bruk av mobilt utstyr og hjemmekontor
Rutine for den registrertes innsyn i helse- og personopplysninger
Rutine for utlevering av helse- og personopplysninger til andre
Rutine for ivaretakelse av reservasjonsretten (kan kombineres med rutine for håndtering av protester mot behandling av personopplysninger og krav om begrenset behandling av personopplysninger)
Rutine for å gi informasjon til den registrerte om personvernrettigheter
Rutine for innhenting av informert samtykke
Rutine for håndtering av helse- og personopplysninger (herunder retting, oppbevaring, lagring og sletting/makulering)
Konfigurasjonskart over informasjonssystemene og teknisk beskrivelse av konfigurasjonen
Rutine for konfigurasjonskontroll og konfigurasjonsendringer
Rutine for styring og håndtering av tekniske sårbarheter
Rutine for endringsledelse i forbindelse med programendringer
Regler for håndtering av passord
Rutine for sikkerhetskopiering (back-up)
Bruk av Norsk Helsenett (helsenettet)
Regler for fysisk sikring av lokaler og områder
Rutine for opplæring i informasjonssikkerhet
Rutine for lagring av informasjon på egen brukerkonto
Rutine for digital kommunikasjon med og om pasienter
Rutine for bruk av e-post, telefaks og mobiltelefon
Rutine for hendelsesregistrering
Taushetserklæring for ansatte ved tiltredelse
Rutine og skjema for taushets- og brukererklæring for andre som skal ha tilgang til helse- og personopplysninger
Rutine for anonymisering av helse- og personopplysninger
Rutiner for bruk av informasjonssystemer
Nødrutine for alternativ drift uten bruk av informasjonssystemene
Nødrutine for alternativ drift med delvis støtte fra informasjonssystemene
Rutine for tilgang til helseopplysninger mellom virksomheter
Rutine for kontroll av tilgang til helseopplysninger mellom virksomheter
Rutine for forskning på helse- og personopplysninger
Rutine for utlevering av helseopplysninger til kvalitetssikring og læring
Rutine for tilkobling av teknisk utstyr til internett
Rutine for håndtering av flyttbare datalagringsmedier
Rutine for bruk datanettverk
Rutine for bruk av trådløs teknologi
Regler for sikkerhet i nettverks- og tilgangssoner
Rutine for tilknytning av leverandør for fjernaksess
Krav til IKT-leverandør ved service og vedlikehold
3. Kontrollerende del:
Rutine for avviksbehandling (se kapittel 2.4 i denne veilederen)
Rutine for ledelsens gjennomgang (gjennomføres minimum en gang i året) (Se kapittel 2.5/kapittel 2.3 i denne veilederen)