Anskaffelser må baseres på behovene til innbyggerne og de ansatte i tjenesten, hvilket krever grundig behovskartlegging før virksomheten lager kravspesifikasjon og går til anskaffelse. Dette er en svært viktig fase for å velge riktig teknologi.
Leverandører av teknologi til kommuner har ikke et selvstendig ansvar for at teknologien ivaretar kravene i lovverket. Kommunen må derfor stille krav til leverandøren om etterlevelse av regelverk i kravspesifikasjonen, avtaler mv. Normen er et godt hjelpemiddel her.
Kommunen kan ta utgangspunkt i oversikt over Normens krav når det utarbeides kravspesifikasjon.
Krav til innebygd personvern bør alltid stilles i kravspesifikasjonen. Det betyr at det skal tas hensyn til personvern og informasjonssikkerhet i alle utviklingsfaser av velferdsteknologien. Forhåndsdefinerte standardinnstillinger bør settes til det mest personvernvennlige nivået.
Når det gjelder kjøp av tjenester vil kravene variere med omfanget av tjenestene. Det vil stilles mer omfattende krav hvis det gjelder kjøp av en hel verdikjede sammenlignet med kjøp av service på utstyr.
Tabell med forslag til noen punkter i en sjekkliste i anskaffelsesfasen (PDF)