Det kan være variasjon i bruken av kontrakter i forbindelse med leveranser av utstyr og systemer til helse- og omsorgssektoren. Det er variasjon i kontraktens innhold og på hvilket tidspunkt kontrakter inngås. For at leverandører skal kunne etterleve krav eller unngå å godta krav som kan oppfattes som urimelige, er det viktig at utkast til kontrakt blir en del av anskaffelsesdokumentene. I anskaffelsesprosessen fastlegges rammene for avtalens innhold, og det er oppdragsgiver som legger premissene for innholdet. Det er også oppdragsgiver som stiller kravene som leverandørene skal svare på, inkludert krav til datasikkerhet og behandling av personopplysninger. Kontrakten fordeler risiko og angir partenes ansvar og forpliktelser i avtaleperioden.
Direktoratet for økonomistyring har mange standardavtaler (SSA) som er tilpasset forskjellige leveransemodeller og prosesser. Det anbefales at disse benyttes i forbindelse med leveranser til helse- og omsorgssektoren. Det er viktig at kontrakten fordeler risiko og angir partenes ansvar og forpliktelser i avtaleperioden. Det er også viktig at kravene i kontrakten kan etterleves av begge parter.
Les mer om kontrakt og kontraktsvilkår på nettsiden Anskaffelsesprosessen steg for steg - steg 1 (anskaffelser.no)