Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

2.5. Anbefalinger til avvikling av hjemmekontor og annet fjernarbeid

Når utstyr som brukes i en hjemmekontorløsning eller til annet fjernarbeid skal avvikles, (f.eks. ved opphør av behov, avslutning av arbeidsforhold, skifte av utstyr, mv.) gjelder følgende:

  • Lagringsmedier som kan inneholde helse- og personopplysninger skal leveres tilbake til virksomheten.
  • Alle helse- og personopplysninger på hjemmekontor skal leveres tilbake til arbeidsgiver, slettes eller makuleres.
  • Ved en eventuell privat overtakelse av virksomhetens utstyr bør virksomheten sikre at datamaskinen nullstilles og lisenser for medfølgende programvare avklares.
  • Dersom avvikling skjer i forbindelse med endring av roller eller avslutning av arbeidsforhold, skal tilganger til informasjonssystemer og lagringsområder endres eller fjernes.

Normen

Faktaark til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 11. juni 2021