Noen eksempler på scenarioer det kan være aktuelt å inkludere i en risikovurdering:
- Pasient ser kommunikasjon til eller fra en annen pasient ved sending til feil mottaker
- Brudd på taushetsplikten ved at informasjon sendes feil eller til flere enn tiltenkt.
- Brudd på taushetsplikten ved at for mye informasjon sendes til pasienten
- Andre enn pasienten har tilgang til utstyret som kommunikasjonen mottas til og får tilgang til pasientkommunikasjonen
- Pasientkommunikasjon skjer i virksomheten uten lovlig rettsgrunnlag fordi informasjonen i kommunikasjonen brukes til andre formål enn opprinnelig bestemt (formålsutglidning)
- Databehandleravtale er ikke opprettet med ekstern teknisk leverandør ved ekstern service på server og annet datautstyr som brukes i pasientkommunikasjon
- Pasient / brukers innsynsrett lar seg ikke oppfylle fordi virksomheten ikke har kontroll / oversikt over hvor kommunikasjon lagres
- Enheter som brukes til pasientkommunikasjon mistes, stjeles eller går tapt på annen måte
- Ansatt sender informasjon til pasient ukryptert via e-post
- Virksomheten har rutiner for kryptere dokumenter som inneholder helseopplysninger, men man glemmer å kryptere dokumentet og sender da epost uten kryptering.
- Ansatte har ikke fått opplæring i hvordan digital pasientkommunikasjon skal skje i henhold til prosedyrer i virksomheten
- Nettverk og PC/arbeidsstasjoner blir angrepet av datavirus eller ondsinnet kode
- Stans i server med pasientkommunikasjon pga. tekniske problemer
- Manglende tilgangskontroll til enheter eller PC/programvare som brukes til digital pasientkommunikasjon (personell uten tjenstlig behov har tilgang)
- Oversikt over tildelte autorisasjoner for tilgang til systemer oppbevares mindre enn 5 år
- Ansatt som slutter blir ikke fjernet som bruker i system med tilgang til journalsystem/pasientkommunikasjon
- Ikke autorisert bruk og forsøk på uautorisert bruk registreres ikke som sikkerhetshendelser
- Bygget hvor virksomheten holder til er utilgjengelig pga. brann, naturskade mv., og server med pasientkommunikasjon og sikkerhetskopier (backup) er midlertidig utilgjengelig eller går tapt (dersom fysisk lagring hos virksomheten)
- Feiltolkning av informasjon i kommunikasjonen
- Medarbeidere hos leverandøren får tilgang til helse- og personopplysninger.
- Leverandøren er plassert utenfor EU/EØS
- E-post: lytta på e-postlinja og "snapper opp" informasjonen i transitt.
- E-post: Lage noen tilgjengelighetsscenarier: sender epost som ikke blir lest. Epostadresser som ikke blir brukt mer, byttet epost adresser, pasienter bytter navn.
- Pasienten bytter telefonnummer eller sletter en app, har ikke på varsler.
- Manglende lesebekreftelse på meldinger.
- Overskuddsinformasjon slettes ikke, alt føres inn i journal uten at man tar stilling til om informasjonen er nødvendig.
- Meldinger blir ikke slettet i kommunikasjonsapper.
- Pasienten blir satt i en situasjon der man lagrer for mye informasjon uten at det er tiltenkt, eks i meldingsarkiv.
- Opplysninger blir liggende i meldingsarkiv/logg/historikk og blir ikke slettet.
- Meldinger blir lagret lokalt på enhetene til pasienten
- SMS kan være avslørende i seg selv, for eksempel en SMS fra kreftregisteret eller "Du har fått ny time" fra Olafiaklinikken
- Kriminelle aktører utnytter en kjent funksjonalitet og sender SMS eller e-post med skadelig programvare til pasienten som utgir seg for å være fra helsevirksomheten.
- E-post/kommunikasjon blir utformet på en slik måte at pasienten tror meldingen er falsk og ignorerer den. (omvendt phishing).
- Pasient har ikke Bank-ID eller annen sikker personlig ID.
- Pasienten er i en sårbar gruppe og klarer ikke å innhente eller forstå informasjonen
- Digitale angrep mot tjenester eksponert mot internett medfører brudd på konfidensialitet, integritet eller tilgjengelighet