Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

6.1. Evakuering av tjenesten

Det anbefales at det etableres nødprosedyrer for alternativ drift om avvikling skjer brått. Mer om nødprosedyrer finnes i Nødprosedyrer ved bortfall av IKT (faktaark 11)

Virksomheten bør påse at slike nødprosedyrer også inntas i avtalen med skyleverandøren. Det er også viktig å være klar over at standardbetingelsene til skytjenesten har bestemmelser om avslutning. Disse kan innebære umiddelbart opphør av tjenesten dersom Virksomheten misligholder avtalen.

I anskaffelsesprosessen viktig å se hvilke rettigheter kunden i slike tilfeller har for å få sine data tilbakeført, og eventuelt forsøke å forhandle på en utsatt frist for hevingsvirkningen slik at data kan tilbakeføres til kunden før tjenesten stoppes av skytjenesteleverandøren.


Normen

Veileder til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 08. juni 2023