Avvikling av skytjenesten kan f.eks. være knyttet til at avtalen opphører, leverandøren avvikler tjenesten eller at leverandør går konkurs. Andre forhold som kan knyttes til avvikling er om virksomheten ønsker å si opp avtalen.
Avviklingsstrategi bør innarbeides i avtalen med leverandøren. Merk at en strategi for avslutning av tjenesten bør diskuteres i forbindelse med gjennomføringen av anskaffelsen, slik at strategien er på plass i det kontrakten signeres.
Statens standardavtaler for IKT, eksempelvis SSA-Lille sky (dfø.no) har allerede noen minimumskrav til avslutning, men det må vurderes om dette er tilstrekkelig og om det må suppleres med de kravene som fremgår her.
Det er et grunnleggende krav at leverandøren plikter å levere tilbake alle opplysninger, inkludert helse- og personopplysninger, herunder sikkerhetskopier til virksomheten. Opplysninger skal tilbakeleveres på avtalt eller universelt format. Logger er en del av pasientjournalen og skal inngå i tilbakeleveringen.
Når tilbakeleveringen er utført plikter leverandøren å slette helse- og personopplysningene på alle medier og aktuelle lokasjoner, herunder hos eventuelle underleverandører, for datasentre. Det anbefales at virksomheten innhenter en erklæring fra leverandør om at sletting har funnet sted.
Tilbakelevering kan være komplekst og gi utfordringer. Ved bruk av SaaS er applikasjonen leid fra leverandør. Dette kan innebære at tilbakeleverte data medfører utfordringer ift.:
- Tilgjengelighet ved at det ikke finnes en applikasjon som kan behandle opplysningene
- Integritet ved at det f.eks. ikke fins tolkning av kodeverk, ved at kodeverket er i applikasjonen og ikke i dataene
Denne veilederen tar ikke mål av seg å gi utfyllende sjekkliste for dette området. Ut fra momentene ovenfor må virksomheten ta stilling til utfordringene gitt den tjeneste- og leveransemodell som benyttes.