Skytjenester finnes i ulike tjeneste- og leveransemodeller. Tjenestemodell er et begrep som benyttes på hvor mye av applikasjon og/eller infrastruktur som er med i tjenesten. Figuren nedenfor viser graden av kontroll sett i lys av de ulike tjenestemodellene. Reelt handler dette om ansvarsfordeling og hva dataansvarlig og leverandør har ansvar for.
Med leveransemodell menes om skytjenesten kun er for virksomheten eller om den er delt med andre virksomheter i ulik grad. Tjenestemodeller og leveransemodeller er beskrevet i de følgende avsnittene.
Tjenestemodeller
1. Infrastructure as a Service (IaaS): Tjenesten som tilbys virksomheten er ressurser til prosessering, lagring, nettverk. Virksomheten kan installere sine applikasjoner på leverandørens infrastruktur. Virksomheten kontrollerer ikke den underliggende infrastrukturen, men har kontroll over operativsystemer, lagring, applikasjoner som er tatt i bruk og kontroll på utvalgte nettverkskomponenter (f.eks. brannmurer som er dedikert til virksomheten).
2. Software as a Service (SaaS): Leverandøren tilbyr tjenesten ved at applikasjonen kjører på en skyinfrastruktur. Applikasjonen kan være tilgjengelig fra ulike klienter som tynnklient, nettleser eller et program som installeres på virksomhetens infrastruktur. Virksomheten har ikke kontroll over applikasjonen og den underliggende infrastrukturen som nettverk, servere, operativsystemer, lagring mv.
Det vanligste er at programvare som tilbys som en SaaS-tjeneste er tilgjengelig via Internett, som oftest via abonnement. Eksempler: Googles Gmail, Microsoft Office 365, Dropbox mv. .
3. Platform as a Service (PaaS): Tjenesten er tilgjengelig for virksomheten ved å ta i bruk skyinfrastrukturen med virksomhetens egenutviklede eller ervervede applikasjoner ved bruk av leverandørens utviklingsverktøy (plattform), biblioteker, tjenester og komponenter. Virksomheten kontrollerer ikke den underliggende skyinfrastrukturen som nettverk, servere, operativsystemer og lagring. Men virksomheten har kontroll på applikasjonene som tar i bruk PaaS-tjenesten.
Leveransemodeller
1. Privat sky (Private cloud):
Sky-infrastrukturen er tilbudt eksklusivt for en virksomhet. Den kan være eiet, kontrollert og driftet av virksomheten (og være i eget datasenter som tar i bruk prinsippene for skytjenester), en tredjepart, eller en kombinasjon av disse.
2. Fellesskap sky (Community cloud):
Infrastrukturen er tilbudt eksklusivt for et fellesskap av virksomheter som har de samme utfordringer (for eksempel formål, sikkerhetsbehov, policy og krav til etterlevelse av regulatoriske bestemmelser). Den kan være eiet, kontrollert og driftet av en eller flere av virksomhetene, en tredjepart, eller en kombinasjon av disse.
3. Allmenn sky (Public cloud):
Infrastrukturen er tilbudt for åpen bruk for alle virksomheter og privatpersoner. Siden tjenesten er åpen for alle, krever det særlig aktsomhet ved profesjonell bruk (jf. legekontoret i figuren nedenfor). Den kan være eiet, håndtert og operert av en kommersiell, akademisk, ideell eller offentlig organisasjon eller en kombinasjon av slike. Applikasjon og infrastruktur er iht. premissene fra leverandøren.
4. Hybrid sky (Hybrid cloud):
For alle praktiske formål vil de fleste skytjenestene være en miks av de definerte tjeneste- og leveransemodellene ovenfor. Dette er også den mest vanlige modellen. En hybrid skytjeneste kan være en kombinasjon av en privat sky, allmenn sky eller felles sky. En hybrid sky er en spesielt aktuell modell for virksomheter som behandler data av ulik karakter og som møter ulike regulatoriske krav til behandlingen av disse.
Kort om Zero trust og skytjenester
Ved bruk av skytjenester kan ansatte få tilgang til helse- og personopplysninger fra hvor som helst og fra mange ulike typer enheter, i motsetning til en sikker sone hvor kun en eller flere klientmaskiner har tilgang. For et slikt digitalt landskap kan virksomheten vurdere å ta i bruk Zero Trust-modellen i sitt sikkerhetsarbeid.
Zero Trust-modellen innebærer at ingen brukerkontoer, IT-utstyr og IT-systemer automatisk kan stole på andre, uavhengig av deres tilknytning til en virksomhet.
Modellen er verken en rendyrket programvare- eller maskinvareløsning, men utgjør summen av en rekke tiltak som overvåkning, deteksjon og andre kontrolltiltak som skal ivareta sikkerheten til virksomhetens infrastruktur.
Modellen tilegner alle brukerkontoer, enheter og systemer hver sin unike identitet. I stedet for å stole på at identitetene er legitime, så gjør Zero Trust-modellen det mulig å verifisere og autentisere alle forespørsler og aktiviteter som skjer innenfor den digitale infrastrukturen fortløpende. Dette kontrolleres ved at virksomheten overvåker trafikk og utstyrsbruk for å avdekke unormal atferd fra en bruker, enhet eller et system.
Zero Trust-modellen kan bidra til å redusere risikoen for lekkasjer eller uautorisert tilgang, og gir flere sikkerhetsbarrierer. En ytterligere konsekvens ved å ha flere sikkerhetsbarrierer er at man på sikt blir et mindre attraktivt angrepsmål.
Les mer om Zero Trust-modellen – et paradigmeskifte innen digital sikkerhet?