Med "skytjeneste" menes i denne veilederen en modell som gjør det mulig å få tilgang til et sett konfigurerbare dataressurser (for eksempel nettverk, servere, lagring, applikasjoner og tjenester) som:
- er lett tilgjengelige over alt
- blir levert og priset etter behov (on demand)
- kan skaffes raskt og gjøres tilgjengelig med minimalt med administrasjon eller involvering fra leverandøren
I dette kapitlet gis det først en innføring i begrep som karakteriserer skytjenester. Hvert av begrepene er supplert med en illustrasjon for å gi et eksempel på anvendelse. Deretter er det beskrevet noen trusler den dataansvarlig må ta hensyn til ved bruk av skytjenester. Til slutt i kapitlet er det gitt noen fordeler (gevinster) ved bruk av skytjenester.
En skytjeneste er en betegnelse for alt fra dataprosessering og datalagring til programvare på servere som står i eksterne serverparker, som vanligvis bruker Internett som bærer av datatrafikken.
Tjenestene i skyen kjennetegnes ved at de er laget for dynamisk skalering ved kapasitetsbehov, og ved at det som regel betales for faktisk bruk. Leverandører tilbyr for eksempel serverkapasitet i skyen på timebasis.
Flere av tjeneste- og leveransemodellene for skytjenester er en form for tjenesteutsetting (outsourcing). Tjenesteutsetting er i bruk i stor grad i helse- og omsorgssektoren. En tradisjonell databehandler for drift av applikasjoner er et slikt eksempel på tjenesteutsetting.
Istedenfor å måtte kjøpe servere selv, kan virksomheten leie kapasitet ved behov. Virksomhetene trenger ikke å etablere egne dataløsninger og ha kompetanse til å forvalte disse. Virksomhetene må likevel må kompetanse (enten internt eller innleie) for kravstilling, vurdering, oppfølging og kontroll av løsning/leverandør.