Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

3.2. Databehandleravtale ved bruk av skytjenester

Dersom en annen virksomhet behandler personopplysninger på "vegne av dataansvarlig" skal det skal inngås en databehandleravtale. En skyleverandør vil være databehandler dersom det behandles helse- og personopplysninger i løsningen deres.

Databehandleravtalen etablerer den dataansvarliges instruksjonsmyndighet overfor databehandler. Instruksjoner som dataansvarlig setter rammene for hvordan databehandler skal behandle personopplysninger på vegne av behandlingsansvarlig. Virksomhetens ledelse har ansvaret for å inngå en databehandleravtale med databehandler.

Personvernforordningen artikkel 28 nr. 3 stiller krav til databehandleravtalens innhold. Dataansvarlig skal påse at skyleverandørens eventuelle standardavtaler ikke er i motstrid med lovbestemte krav og Normens krav.

Det er viktig å presisere i kontrakten med skyleverandøren at databehandleravtalen skal gå foran leverandørens standardbetingelser. Dersom det benyttes en standardavtale, for eksempel SSA-L, bør man ta inn en klausul som regulerer rangeringen.

En databehandleravtale kan gjerne inngå som et vedlegg i andre avtaler. Hva som reguleres i databehandleravtalen utover kravene til innhold som følger av personvernforordningen, vil avhenge av tjenestemodellen for skytjenesten.

Minimumskravene til en databehandleravtale finnes i Bruk av databehandler(LENKE?)

Direktoratet for e-helse har utarbeidet en mal for databehandleravtale med veileder som kan benyttes. Malen finnes både på norsk og engelsk. LENKE?

Virksomheten bør vurdere om punktene nedenfor skal innarbeides i databehandleravtalen:

  • Prinsippene for tilgangsstyring (Både internt hos leverandør og i virksomheten som skal bruke løsningen).
  • Segmentering av informasjon slik at det er logisk eller fysisk separasjon mellom ulike virksomheters data.
  • Hvordan sikkerhetskopiering gjennomføres og hvordan tilbakekopiering (restore) skal skje.
  • Hvor og i hvilket land den faktiske lagringen av helse- og personopplysninger skjer med korrekt adresse(r).
  • Hvordan tilbakelevering av data / applikasjon skal skje ved avslutning av avtalen / avvikling av samarbeidet.
  • Hvordan virksomheten kan få innsyn i den tekniske løsningen.
  • Hvordan virksomheten skal få innsyn i logger.
  • Administrasjon av taushetserklæringer. Det anbefales at leverandøren administrerer disse for sine ansatte og eventuelle underleverandører.
  • Hvordan pasientens rettigheter til innsyn i personopplysningene, retting og sletting ivaretas, samt innsyn i logger.
  • Gjennomføring av sikkerhetsrevisjoner og innsyn i resultat fra eksterne revisjoner.
  • Tilrettelegge for dokumentasjon slik at virksomheten kan ivareta sin kontrollplikt.
  • Plikt til å iverksette avviksbehandling og rapportering til dataansvarlig.
  • Krav om at leverandør gjennomfører risikovurderinger og at disse revideres ved endringer, samt at virksomheten har rett til innsyn eller tilgang til vurderingene.

Normen

Veileder til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 08. juni 2023